Tiistai 25.12.2018 (radio)

Murha varjostaa joulua

poliisin eristysnauha
Poliisi tutkii lapsen murhaa Helsingissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Joulua on vietetty melko rauhallisesti. Poliisi on käynyt jonkin verran rauhoittamassa riitoja kodeissa. Myös rattijuoppoja on jäänyt kiinni.

Helsingissä kuitenkin poliisi tutkii murhaa, jonka uhri on alle 12-vuotias poika. Poliisi on ottanut kiinni noin 35-vuotiaan miehen asunnossa, jossa murha tehtiin. Helsingin poliisi ei kerro asiasta enempää ennen perjantaita.

Hyasintti on joulun suosikki

Suomalaiset ostavat yhä useammin valkoisia joulukukkia, muun muassa hyasintteja ja tulppaaneja.
Hyasintti (vasemmalla) on joulun suosikkikukka. Kuva: Kauppapuutarhaliitto

Suomalaiset ostavat jouluna kukkia keskimäärin 50 eurolla.

Ihmiset ostavat eniten hyasintteja: noin 2,5 miljoonaa kappaletta. Noin puolet joulukukista on kasvatettu Suomessa.

Koko vuoden aikana suomalaiset ostavat kukkia 500 miljoonalla eurolla. 20 prosenttia rahasta käytetään jouluna.

Isoja kukkakimppuja ostetaan vähemmän kuin ennen

Heidi Saarinen
Heidi Saarisen täytyi lopettaa kukkakauppa. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Kukkakaupoilla menee huonommin kuin ennen.

Ihmiset ostavat enemmän markettien halpoja kukkia ja vähemmän sidottuja kukkakimppuja. Esimerkiksi moniin hautajaisiin ostetaan vain vähän kukkia eikä isoja kukkakimppuja niin kuin ennen. Polttohautaus on nyt yleistä, ja omaiset toivovat, että vieraat tuovat vain yhden kukan. Kun ihminen haudataan maahan, haudalle jätetään yleensä paljon kukkia. Polttohautauksessa niin ei voi tehdä.

Tapa on muuttunut nopeasti. Uusi tapa vähentää kukkakauppojen myyntiä selvästi.

Elma Myllymäki sai leipoa lasten kanssa

Elma Myllymäki Kuusamo
3-vuotias Annu ja 4-vuotias Pihla leipoivat Elma Myllymäen kanssa. Kuva: Ensio Karjalainen / Yle

Kuusamon kaupunki täyttää 150 vuotta, ja sen kunniaksi kaupunki on toteuttanut 150 vanhuksen toiveen.

82-vuotiaan Elma Myllymäen toive oli, että hän saa leipoa piparkakkuja lasten kanssa. Niinpä kuusamolainen Kaisa Korhonen tuli 3- ja 4-vuotiaiden tyttöjen kanssa leipomaan Elma Myllymäen kotiin vähän ennen joulua.

Elma Myllymäki sanoo, että on tosi mukava olla lasten kanssa. Myllymäellä ei ole omia lapsia ja sukulaiset asuvat kaukana Ruotsissa. Hän sanoo, että hän on joskus yksinäinen.

Sää lämpeni

Lapsi leikkii lumihangessa.
Aurinko houkuttelee ulos leikkimään tapaninpäivänä. Kuva: Rob Watkins / AOP

Sää on tänään joulupäivänä paljon lämpimämpi kuin eilen jouluaattona.

Suuressa osassa Suomea on satanut vettä tai lunta. Maantiet ja kadut ovat olleet vaarallisen liukkaita.

Keskiviikkona, tapaninpäivänä, ei enää sada lunta eikä vettä. Välillä paistaa aurinko, ja ajokeli on hyvä koko maassa tapaninpäivänä. Osa suomalaisista ajaa keskiviikkona autolla takaisin kotiin, kun joulun vapaapäivät loppuvat ja arki alkaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä