Tiistai 25.2.2020 (radio)

Suomalaisia joutui karanteeniin Teneriffalla

Costa Adeje Palace -hotelli Teneriffalla.
Teneriffan Costa Adeje Palace -hotellin asiakkaat ovat karanteenissa 2 viikkoa. Kuva: H10 Hotels

20 suomalaista turistia on joutunut karanteeniin Teneriffalla koronavirusvaaran takia.

Suomalaisten hotellissa asui italialainen turisti, jolla on koronavirustartunta. Sen takia kaikki hotellin asiakkaat ovat joutuneet karanteeniin eli heidät on eristetty muista ihmisistä. Karanteenin avulla yritetään estää koronaviruksen leviäminen.

Karanteeni kestää 2 viikkoa. Karanteenin aikana hotellin asiakkaat saavat liikkua vapaasti hotellin alueella, mutta he eivät saa poistua sieltä. Hotellissa on noin 1000 asiakasta.

Teneriffa on yksi Kanariansaarista. Saaret kuuluvat Espanjalle.

Koronavirus leviää Italiassa

Codogno-kaupungin tyhjä katu.
Koronavirus on tyhjentänyt Codognon kaupungin kadut Pohjois-Italiassa. Kuva: Miguel Medina / AFP

Italiassa koronavirus leviää edelleen.

Koronavirus on nyt levinnyt Italiassa myös Toscanaan ja Sisiliaan. Toscanasta on löydetty 2 tartuntaa ja Sisiliasta 1.

Italiassa jo yli 200 ihmistä on saanut koronavirustartunnan. Lisäksi ainakin 7 ihmistä on kuollut Italiassa koronavirukseen.

Koronaviruksesta saa tietoa THL:n eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta, myös selkosuomeksi.

Tietoa koronaviruksesta selkosuomeksi.

Moni siirtää lasten hankintaa

Kahdet lastenrattaat ulkona
Esimerkiksi rahapula tai puolison puuttuminen voivat siirtää lasten hankintaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaisilla on erilaisia syitä siirtää lasten hankintaa. Tavallisimmat syyt ovat rahan ja puolison puuttuminen.

Työntekijöiden järjestön STTK:n tutkimuksessa kysyttiin ihmisiltä, ovatko he koskaan lykänneet eli siirtäneet myöhemmäksi lasten hankintaa. Heiltä myös kysyttiin, mikä on ollut siihen syy.

20 prosenttia vastaajista sanoi, että he eivät ole hankkineet lapsia huonon talouden takia. Yhtä moni sanoi, että heillä ei ole ollut puolisoa. Muita syitä olivat esimerkiksi opiskelu, työsuhteen epävarmuus ja puolison mielipide.

Puolet vastaajista sanoi, etteivät he ole siirtäneet lasten hankintaa.

Kyselyyn vastasi noin 3000 ihmistä.

Lappiin voi tulla isot kevättulvat

Lunta Rovaniemellä metsässä.
Lapissa on tänä talvena tosi paljon lunta. Kuva: AOP

Lappiin voi tulla tänä keväänä tavallista isommat tulvat, varoittaa Lapin ELY-keskus

Tulvat voivat olla isot, koska Lapissa on tosi paljon lunta.

Esimerkiksi Kittilän ja Ivalon alueella on jo nyt jopa enemmän lunta kuin huhtikuussa 2005, jolloin alueella oli tosi iso tulva.

ELY-keskus sanoo, että tämän kevään tulva voi kuitenkin olla tavallisen kokoinen, jos lumi sulaa hitaasti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä