Tiistai 25.6.2019 (radio)


Korkea sotilashenkilö sai sakot

Markus Päiviö
Markus Päiviö. Kuva: Jouni immonen / Yle

Helsingin hovioikeus on antanut tuomion korkealle sotilashenkilölle. Oikeus antoi sakkotuomion Markus Päiviölle. Päiviö on Karjalan lennoston entinen komentaja.

Päiviö sai sakot, koska hän käyttäytyi huonosti harjoituksessa vuonna 2017. Päiviö esimerkiksi haukkui Nurmeksen kaupunginjohtajaa. Harjoitus oli vapaaehtoinen harjoitus, johon myös kaupunginjohtaja osallistui.

Oikeus sanoo, että Päiviö käytti väärin omaa asemaa esimiehenä ja loukkasi toisten kunniaa. Siksi Päiviö sai yhteensä 3000 euron sakot.

Suomalaiset suosivat pikaruokaa

Hampurilainen
Kuva: Elisa Kinnunen / Yle

Suomalaiset syövät usein pikaruokapaikoissa. Ravintola-alan järjestö kertoo, että pikaruokapaikkojen myynti kasvoi vuoden alussa noin 7 prosenttia.

Pikaruuan suosio kasvaa, kun ihmiset muuttavat kaupunkeihin ja kiire lisääntyy. Esimerkiksi pitsan tai hampurilaisen saa nopeasti.

Pikaruoka ei ole aina epäterveellistä. Esimerkiksi kasvisruokia löytyy pikaruokapaikoista enemmän kuin ennen.

Pikaruoka ei ole vähentänyt muun ravintolaruuan suosiota. Suomalaiset syövät ravintoloissa enemmän kuin ennen, ja kasvu jatkuu.

Skeittikontti opettaa skeittaamaan

Mies skeittaa
Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Skeittikontti on uusi keino saada lapset ja nuoret liikkumaan. Skeittikontilla nuoret saavat ilmaista skeittiopetusta ja voivat lainata välineitä.

Skeittikontti on yksi ideoista, jotka Helsinki sai kaupunkilaisilta. Kaupunki toteuttaa 10 ideaa. Ideat saavat rahaa 3 vuodeksi.

Nuoret ovat tykänneet skeittikontista, ja monet ovat aloittaneet uuden liikuntaharrastuksen.

Japanin kruununprinssi tulee Suomeen

Prinsessa Mako vaalenruskeassa takissa ja tummanruskeassa hatussa Tokion lentokentällä vanhempiensa ja sisarensa kanssa.
Akishino ja Kiko (vasemmalla) tulevat pian Suomeen. Kuva: Kimimasa Myama / EPA

Japanista tulee Suomeen tärkeitä vieraita ensi viikolla.

Japanin kruununprinssi Akishino ja kruununprinsessa Kiko vierailevat Suomessa 4 päivää. He tutustuvat suomalaiseen kulttuuriin, luontoon ja terveydenhoitoon.

Tämä on Akishinon ensimmäinen vierailu ulkomailla, sen jälkeen kun hänestä tuli kruununprinssi. Akishino on Japanin uuden keisarin Naruhiton veli.

Yläkoululaisten loma siirtyy Ranskassa

Lämpötila nousi lähes 37 asteeseen Godewaersveldessa Pohjois-Ranskassa maanantaina.
Ranskassa on nyt epäterveellisen kuuma. Kuva: Philippe Huguen / AFP

Kuuma sää on sotkenut Ranskan yläkoululaisten kesäloman. Yläkoululaisten loppukokeiden piti olla tämän viikon lopussa. Kesäloma alkaa kokeiden jälkeen.

Sää on kuitenkin niin kuuma, että kokeet on siirretty ensi viikkoon. Vasta sen jälkeen Ranskan yläkoululaiset pääsevät kesälomalle.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä