Tiistai 25.8.2020 (radio)

Finnair irtisanoo

Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Finnairin koneita Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Lentoyhtiö Finnair aikoo vähentää työpaikkoja.

Finnair vähentää noin 1000 työpaikkaa. Finnair aikoo myös lisätä työntekijöiden lomautuksia.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että koronapandemia on lentoliikenteen historian pahin kriisi. Finnairin täytyy pienentää kuluja, koska näyttää siltä, että koronapandemia ei helpota nopeasti.

Finnairilla on Suomessa yhteensä yli 6000 työntekijää. Lähes kaikki työntekijät on lomautettu jossain vaiheessa kevättä tai kesää.

Koronakriisi poikii kanteluita

Kouluruuan jakamista Sammonlahden koululla
Kuntien piti järjestää koululaisille ruokailu myös etäopetuksen aikana. Monen kantelijan mielestä ruokailu oli järjestetty huonosti. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Suomalaiset ovat tehneet satoja kanteluita koronakriisin hoidosta. Eduskunnan oikeusasiamies on saanut jo yli 700 kantelua, ja lisää tulee koko ajan.

Eniten on valitettu korkeakoulujen pääsykokeista ja opiskelijavalinnoista. Niistä on tehty noin 150 kantelua.

Kanteluita on tehty myös esimerkiksi kouluruokailusta etäopetuksen aikana ja hoitolaitosten vierailukielloista.

EU kielsi kevytautot

kevytautoja autokaupan pihassa vantaalla
Kevytauto on tavallinen henkilöauto, jonka nopeutta on rajoitettu. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Suomi ei saa ottaa käyttöön niin sanottuja kevytautoja.

EU-komissio ei ole antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Komissio sanoo, että kevytauto ovat vastoin EU:n lainsäädäntöä.

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeutta on rajoitettu. Niillä voi ajaa korkeintaan 60 kilometriä tunnissa. Autot oli suunnattu 15-17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Kevytauton ajateltiin olevan turvallisempi kulkuneuvo kuin mopoauto.

Suomen eduskunta ehti jo hyväksyä lait kevytautoista, joten nyt lait pitää kumota. Lakien oli määrä tulla voimaan marraskuun alussa.

Viljelijät luopuvat öljykasveista

Rapsipelto kukassa.
Rapsipelto kukkii. Kuva: Pauliina Jaakkola/Yle

Öljykasvien viljely on vähentynyt Suomessa.

Öljykasvien eli rypsin ja rapsin yhteinen tuotantomäärä on nyt noin 80 prosenttia pienempi kuin huippuvuonna 2010.

Rapsia viljellään enemmän kuin rypsiä. Yhteensä niiden viljelyala on noin 30 000 hehtaaria.

Monet viljelijät ovat luopuneet öljykasvien viljelystä, koska ne vaativat paljon työtä ja riski sadon epäonnistumisesta on suuri. Esimerkiksi tuholaisia, kasvitauteja ja rikkaruohoja pitää myrkyttää monta kertaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä