Tiistai 25.9.2018 (radio)


Kaksi miestä vangittu

Vangitsemisoikeudenkäynnin alku, kasvot peitettyinä ja asianajaja Tuomas Sunnari.
Käräjäoikeus päätti vangitsemisesta tiistaina. Kuva: Marjatta Rautio / Yle

Oikeus on vanginnut 2 miestä, jotka otettiin kiinni poliisioperaatiossa Turun seudulla.

Poliisi epäilee miehiä rahanpesusta ja verorikoksista. Rahanpesussa yritetään peittää, että raha on saatu rikosten avulla.

Miehet itse sanovat, että he eivät ole tehneet rikosta. Toinen mies on Viron kansalainen, ja toinen on Venäjän kansalainen.

Viikonlopun poliisioperaation kohde oli firma, jonka nimi on Airiston Helmi. Operaatio oli iso, ja se herätti paljon huomiota.

OP aloittaa yt-neuvottelut

Osuuspankin pääkonttori Teollisuuskadulla Helsingissä.
OP:n pääkonttori Helsingissä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

OP Ryhmä aikoo järjestää työntekijöiden tehtäviä uudella tavalla. Siksi OP aloittaa yt-neuvottelut eli yhteistoimintaneuvottelut työntekijöiden kanssa.

Neuvottelut koskevat 6000 työntekijää. Neuvottelut koskevat OP:n pääkonttoria, mutta ne eivät koske osuuspankkeja.

Yt-neuvottelut tarkoittavat usein sitä, että osa työntekijöistä irtisanotaan. OP sanoo, että sen yt-neuvotteluissa kysymys on enemmän uudesta organisaatiosta kuin potkuista.

Uuden organisaation avulla OP haluaa säästää 100 miljoonaa euroa vuodessa. OP ehkä esimerkiksi vähentää työtä, jota se ostaa muilta firmoilta.

Paavi vieraili Virossa

Paavi avoautossa väkijoukon keskellä.
Paavi tuli Viroon Latviasta, jossa hän vieraili maanantaina. Kuva: Alessandro di Meo / EPA

Paavi Franciscus on vieraillut Tallinnassa, Virossa. Paavi piti tiistaina messun Tallinnan Vapaudenaukiolla. Myös iso joukko Suomen katolilaisia matkusti Tallinnaan ja osallistui paavin messuun.

Paavi on katolisen kirkon johtaja. Hän vierailee usein eri puolilla maailmaa. Baltiassa paavi vieraili Viron lisäksi Liettuassa ja Latviassa.

Viagogosta on valitettu

Kuvakaappaus Viagogo.com/fi -nettisivuilta.
Kuvakaappaus Viagogo.com/fi -nettisivuilta. Kuva: Viagogo.com/fi

Kuluttajavirasto on saanut paljon valituksia Viagogo-nettipalvelusta. Viagogo myy pääsylippuja eri tapahtumiin

Ihmiset ovat valittaneet Kuluttajavirastolle, että Viagogo on ottanut heiltä suuremman summan, kuin se lipun oston aluksi ilmoitti. Viagogo myös myy lippuja usein kalliimmalla kuin virallinen lipunmyyjä.

Viagogo on sveitsiläinen palvelu. Se on joutunut Sveitsissä oikeuteen.

Lapissa satoi lunta

Ensilumi Kilpisjärvi
Kilpisjärvellä satoi lunta 25.9.2018. Kuva: Antti Ohenoja

Ensilumi on satanut Lappiin. Lunta satoi aikaisin tiistaiaamuna Kilpisjärvellä. Lunta satoi 2 senttimetriä.

Lapissa voi sataa lisää lunta keskiviikkona. Päivä on sateinen, ja ainakin osassa Lappia sade on lunta tai räntää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä