Tiistai 26.02.2019 (radio)


Trump ja Kim

Kim Jong-un Dong Dang rautatieasemalla.
Kim Jong-un matkusti Vietnamiin junalla. Kuva: EPA

USA:n ja Pohjois-Korean johtajat tapaavat Vietnamissa. USA:n presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un saapuivat Vietnamin pääkaupunkiin Hanoihin tiistaina.

Trump ja Kim tapaavat keskiviikkona ja torstaina. Tapaamisessa puhutaan Pohjois-Korean ydinaseista. USA toivoo, että Pohjois-Korea luopuu ydinaseista.

Tämä on Trumpin ja Kimin toinen tapaaminen. He tapasivat ensimmäisen kerran viime kesänä.

Työttömyys

TE-toimiston ovi
Työttömien työnhakijoiden määrä on vähentynyt. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Työttömyys on vähentynyt.

TE-toimistoissa oli tammikuun lopussa vähän yli 250 000 työtöntä työnhakijaa. Se on yli 30 000 vähemmän kuin vuosi sitten.

Norovirus

Käsiä pestään vedellä.
Hyvä käsihygienia on tärkeää, kun norovirusta on liikkellä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa on nyt paljon vatsatautia, jonka syy on norovirus. Tammi- ja helmikuun tilastoissa on 900 norovirustapausta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kerrotaan, että norovirus on tavallinen talvella ja keväällä. Norovirus aiheuttaa vatsakipua, oksentamista ja kuumetta.

Paras tapa estää vatsatauti on pestä kädet vedellä ja saippualla ainakin wc-käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Käsidesi ei tapa norovirusta.

Ruutuaika

Lapsi katsoo tabletin näyttöä.
Lapsen ei ole hyvä tuijottaa ruutua liian paljon. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Pikkulapsen kehitys voi hidastua, jos hän viettää paljon aikaa television ja älylaitteiden parissa. Näin kertoo kanadalainen tutkimus.

Tutkimuksessa huomattiin, että ruutuaika vaikuttaa jo 2-vuotiaiden lasten kehitykseen. Ruutuaika tarkoittaa aikaa, jonka lapsi viettää eri laitteiden parissa.

Runsas ruutuaika näkyy 5-vuotiaiden testeissä. Silloin esimerkiksi lapsen sosiaaliset taidot voivat olla vähän huonommat, jos hän on viettänyt paljon aikaa laitteiden parissa.

MM-hiihdot

Krista Pärmäkoski.
Krista Pärmäkoski. Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Hiihdon MM-kilpailut ovat jatkuneet Itävallassa Seefeldissä. Tiistaina suomalaiset jännittivät naisten 10 kilometrin hiihtoa.

Suomen Krista Pärmäkoski tuli kilpailussa sijalle 4. Pärmäkoski jäi pronssimitalista vain 1,4 sekuntia.

Kilpailun voittaja ja maailmanmestari oli Norjan Therese Johaug.

Sää

Keskiviikkona sää on etelässä aurinkoinen. Lapissa sataa lunta. Torstaina lunta sataa myös etelässä.

Lämpötila on keskiviikkona nollan yläpuolella melkein koko maassa. Torstaina sää kylmenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä