Tiistai 26.10.2021 (radio)


Hoitajien koronarokotukset

Hoitaja auttaa pöydän ääressä ruokailevaa vanhusta.
Hoivakodeissa asuu heikkoja ja hauraita ihmisiä. Kuva: Antro Valo / Yle

Keskustelu hoitajien koronarokotuksista jatkuu.

Nyt Helsingin seudun koronaryhmä ehdottaa, että hoitajien koronarokotuksista tehdään pakollisia hoivakodeissa. Hoivakotien asukkaat ovat jo saaneet koronatartuntoja hoitajilta, joita ei ole rokotettu koronaa vastaan.

Helsingin seudun koronatyöryhmän mielestä lakia pitää muuttaa niin, että heikkojen ja hauraiden potilaiden hoitajilla pitää olla koronarokotukset.

Viron presidentti Suomessa

Alar Karis valittiin Viron presidentiksi 31. elokuuta.
Viron presidentti Alar Karis. Kuva: Toms Kalnins / EPA

Presidentti Sauli Niinistö on tavannut Viron uuden presidentin.

Viron presidentti Alar Karis vieraili Suomessa nyt ensimmäistä kertaa. Niinistö ja Karis keskustelivat Presidentinlinnassa Suomen ja Viron suhteista.

Presidentti Karis kehui Suomen koronatoimia. Hän sanoi, että Suomi on taistellut koronaa vastaan paremmin kuin Viro.

Alar Karis on 63-vuotias. Hän aloitti Viron presidentin tehtävässä noin 2 viikkoa sitten.

Saamen kielten viikko

Saamenlippuja liehumassa
Saamelaisilla on myös oma lippu.

Tällä viikolla vietetään saamen kielten viikkoa.

Viikkoa vietetään Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Kaikissa näissä maissa asuu saamelaisia, jotka puhuvat saamea.

Saamen kieliä on 9. Suomessa puhutaan 3 saamen kieltä. Ne ovat pohjoissaame, inarinsaame ja koltansaame.

Saamenkielisiä on enää vähän. Siksi saamen kielten viikolla halutaan tuoda saamen kieliä esiin.

Kieliviikon aikana järjestetään saamen kielten etäopetusta verkossa. Opetus sopii koululaisille, opiskelijoille ja kaikille, joita saamen kielet kiinnostavat.

Saamen kielten etätunnit löytyvät osoitteesta saamenetaopetus.com.

Vieraskielinen nimi työnhaussa

Työttömyys on romahduttanut monen perheen talouden, etenkin pitkittyessään. Kuvassa työnhakupalvelu kännykässä.
Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Nimi on työelämässä tärkeä. Nimi voi vaikuttaa siihen, saako hakija työpaikkaa.

Sanotaan, että Suomessa hakijan on vaikea saada työpaikkaa, jos hänellä on vieraskielinen nimi.

Yle kerää nyt ihmisten kokemuksia siitä, miten vieraskielinen nimi on vaikuttanut työnhakuun.

Jos sinulla on kokemuksia asiasta, voit vastata kyselyyn osoitteessa yle.fi.

Keskiviikon sää

sääkartta

Sää on vuodenaikaan nähden lämmintä.

Lämpötila on suuressa osassa maata nollan ja 10 plusasteen välillä. Vain Lapissa on vähän pakkasta.

Keskiviikkona Suomeen tulee uusi sadealue. Etelässä sataa vettä, Lapissa voi sataa vähän lunta.

Sää myös jatkuu sateisena, ja seuraavat sateet tulevat Suomeen jo torstaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä