Tiistai 26.11.2019 (radio)


Postilakko

Palvelualojen työnantajat Palta ry:n toimitusjohtaja Tuomas Aarto ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen kertoivat neuvottelutilanteesta lähtiessään Paltan tiloista kohti valtakunnansovittelijan toimistoa Helsingissä 26. marraskuuta.
Postilakon neuvottelijat olivat kiireisiä tiistaina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Postin työriitaan on löytymässä ratkaisu. Postilakon neuvottelijat uskovat, että ratkaisu on lähellä.

Neuvottelijat kertovat ratkaisusta tarkemmin, kun sopimus on valmis. Kun työriita on sovittu, myös postilakko loppuu.

Postilakko on kestänyt jo yli 2 viikkoa. Lakko alkoi marraskuun 11. päivä. Lakon takia esimerkiksi kirjeet eivät ole kulkeneet.

Joulupaketit

Paketti Postin lajittelukeskuksessa.
Paketit ehtivät hyvin jouluksi perille. Kuva: Yle

Kotimaan joulupaketit ehtivät ajoissa perille, vaikka postilakko on jatkunut pitkään. Näin sanoo Posti.

Jos asiakas postittaa joulupaketin jonnekin päin Suomea viimeistään joulukuun 20. päivä, paketti on jouluna perillä.

Postilakko on hidastanut eniten paketteja, jotka tulevat Suomeen Euroopan ulkopuolelta.

Suomen väkiluku

Ihmisvilinää kauppakeskuksessa.
Suomen väkiluku on kasvanut maahanmuuton ansiosta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomen väkiluku on kasvanut vähän tänä vuonna. Suomessa oli lokakuun lopussa noin 8400 asukasta enemmän kuin tammikuun alussa.

Suomalaisia on kuitenkin kuollut enemmän kuin syntynyt. Kuolleita oli yli 6000 enemmän kuin syntyneitä.

Väkiluku on kasvanut vain maahanmuuton takia. Ulkomailta muutti Suomeen 15 000 ihmistä enemmän kuin Suomesta ulkomaille.

Luvut koskevat siis aikaa tammikuun alun ja lokakuun lopun välillä.

Suomen asukasluku on noin 5,5 miljoonaa.

Albanian maanjäristys

Järistyksen jälkiä Thumanessa Albaniassa.
Ihmisiä jäi raunioihin, kun talot romahtivat. Kuva: Malton Dibra / AOP

Balkanilla, Albaniassa on tapahtunut maanjäristys. Maanjäristyksessä on kuollut ihmisiä. Kuolleita on noin 20.

Kuolleiden tarkkaa määrää ei tiedetä, koska ihmisiä on jäänyt raunioihin. Pelastajat yrittävät löytää heitä. Pelastustyöt ovat vaikeita, koska maanjäristyksessä romahti monta kerrostaloa.

Järistys tapahtui aikaisin tiistaiaamuna. Järistyksen keskus oli 30 kilometrin päässä Albanian pääkaupungista Tiranasta.

Loukkaantumiset Tampereella

Tays
Tampereen ensiavussa oli tiistaina kiire. Kuva: Antti Eintola / Yle

Täällä Suomessa Tampereen seudulla on ollut liukasta. Kadut olivat niin liukkaita, että monet kaatuivat pahasti.

Tampereen ensiapuun tuotiin tiistaina noin 60 kaatunutta. He kaatuivat ja loukkaantuivat liukkaan kelin takia.

Monet kaatuneista tarvitsivat jopa leikkaushoitoa. Noin 10 kaatunutta joutui leikkaussaliin.

Liukkaan kelin syy oli vesisade. Vesi jäätyi teiden ja katujen pintaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä