Tiistai 26.12.2017 (radio)

Joulun paluuliikenne ajettiin huonossa kelissä

Autoja liikenteessä lumisessa säässä.
Tapaninpäivän ajokeli oli paikoin huono. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monet suomalaiset ovat tapaninpäivänä tulleet takaisin kotiin joulunvietosta.

Joulun paluuliikenne vilkastui maanteillä puolenpäivän jälkeen ja hiljeni taas illansuussa.

Paluuliikennettä vaikeutti huono ajokeli. Päivällä Suomen yli liikkui sadealue kohti itää ja illalla lounaasta tuli uusi sadealue. Ajokeli oli huono paikoin maan itä- ja keskiosissa.

Maanteillä oli paljon autoja, mutta pahoja ruuhkia ei kuitenkaan syntynyt. Se johtui siitä, että monet ihmiset ovat lomalla myös välipäivät eli uuteen vuoteen saakka.

SPR kaipaa verenluovuttajia

Verenluovutus Jyväskylän veripalvelutoimistossa
Suomessa tarvitaan joka arkipäivä 800 verenluovuttajaa. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Suomen Punainen Risti tarvitsee kiireesti verenluovuttajia.

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelussa on pulaa melkein kaikkien veriryhmien verestä. Eniten tarvitaan verta veriryhmästä O-.

Verta voi käydä luovuttamassa arkipäivinä joulun ja uuden vuoden välillä. Verenluovutuspisteet ovat auki yli 20 paikkakunnalla. Paikat ja ajat voi katsoa tarkemmin SPR:n Veripalvelun nettisivuilta.

Suomessa tarvitaan joka arkipäivä 800 verenluovuttajaa. Silloin verivalmisteita riittää kaikille potilaille.

Pohjoisessa voi nähdä nyt revontulia

Sinistä ja violettia voi revontulissa nähdä pian auringonlaskun jälkeen sekä kovemmissa revontulimyrskyissä.
Lähipäivinä voi nähdä revontulia. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Lähipäivinä yötaivaalla voi nähdä revontulia.

Ennusteet kertovat, että aurinkotuulet ovat nopeutuneet. Ne voivat saada aikaan revontulia maan keski- ja pohjoisosiin.

Sääennuste kertoo, että pilvipeite pohjoisessa rakoilee. Se parantaa mahdollisuuksia nähdä revontulia.

Jääkiekon nuorten MM-kisat alkavat

Miro Heiskanen ja Eeli Tolvanen.
Miro Heiskanen ja Eeli Tolvanen pelaavat Nuorissa Leijonissa. Kuva: Tomi Hänninen

Jääkiekon nuorten maailmanmestaruuskisat alkavat tänään tiistaina Yhdysvalloissa. Suomea kisoissa edustavat Nuoret Leijonat eli alle 20-vuotiaat nuoret.

Suomi on yksi kisojen ennakkosuosikeista.

Kaksi vuotta sitten MM-kisat pelattiin Suomessa. Silloin Suomi voitti maailmanmestaruuden. Vuosi sitten Suomen pelit loppuivat kuitenkin jo karsintasarjassa.

Suomen ensimmäinen peli on tiistai-iltana Kanadaa vastaan. Peli alkaa kello 23 Suomen aikaa. Sen voi katsoa suorana TV2.sta.

Suomalainen juttu - yleisön suosikit

ihmisiä hississä.
Suomalaisen jutun osa 3 kertoi, miten suomalaiset käyttäytyvät hississä.

Selkouutisten katsojat ovat äänestäneet Suomalainen juttu -sarjan parhaat osat. Näytämme joulun välipäivinä kolme eniten ääniä saanutta osaa.

Kolmanneksi eniten ääniä sai osa, jonka nimi oli Hissi. Se nähdään siis huomenna, keskiviikkona, Selkouutisissa TV1:ssä klo 15.05.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä