Tiistai 2.6.2020 (radio)


Jyväskylän vaneritehdas

UPM lippu taivasta vasten.
Metsäfirma UPM:n lippu. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Metsäyhtiö UPM haluaa sulkea ison vaneritehtaan Jyväskylässä. Tehtaalla on noin 170 työntekijää. Heiltä loppuu työ, jos tehdas suljetaan.

Jyväskylän vaneritehdas on Suomen vanhin vaneritehdas. UPM sanoo, että tehdas ei pärjää kilpailussa, koska vaneria tehdään halvemmalla ulkomailla. Esimerkiksi Venäjällä rakennetaan uusia vaneritehtaita.

UPM aloittaa Jyväskylän vaneritehtaan työntekijöiden kanssa tilanteesta yt-neuvottelut.

Lääkäriajat

Stetoskooppi.
Lääkäriin on päässyt aiempaa nopeammin. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaiset ovat käyneet keväällä lääkärissä paljon aiempaa vähemmän. Terveyskeskuksissa on käynyt ihmisiä vain noin puolet eli 50 % tavallisesta määrästä.

Koronatilanteen takia ihmiset eivät ole halunneet liikkua paljon. Lääkäriin on päässyt aiempaa nopeammin, koska vain vähän ihmisiä on halunnut mennä lääkäriin.

Myös hammaslääkärikäynnit ovat vähentyneet samalla tavalla. Myös hammaslääkäriin on päässyt nopeammin.

Asuntokauppa

Kaksi miestä asuntonäytössä.
Asuntonäyttö. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Asuntokauppa on vilkastunut koronatauon jälkeen. Kiinteistövälittäjät sanovat, että asuntokauppa vilkastui selvästi toukokuussa. Toukokuun lopulla asuntoja myytiin noin 8 % vähemmän, kuin tavallisesti.

Huhtikuussa asuntokauppa kävi paljon huonommin, mutta se vilkastui toukokuussa.

Kiinteistövälittäjät sanovat, että asuntojen hinnat ovat pysyneet ennallaan.

Jumalanpalvelukset

Oulun tuomiokirkon alttari ja alttaritaulu sekä lasimaalausikkunat.
Oulun tuomiokirkko. Kuva: Wasim Khuzam / Yle

Suomalaiset pääsevät taas kirkkoon. Koronarajoitukset lievenivät maanantaina ja jumalanpalveluksiin saa taas osallistua. Pienissä kirkoissa ihmisten määrää voidaan rajoittaa, että kaikille jää turvavälit. Kirkoissa saa viettää myös ehtoollista.

Koronavirus leviää helposti pisaratartuntana ja pisaroita voi lentää, kun ihminen laulaa. Siksi kirkoissa lauletaan aiempaa vähemmän.

Seurakunnat näyttävät jumalanpalveluksia edelleen myös netissä. Niitä voi katsoa kotona, jos ei halua mennä kirkkoon.

Sää

Pilviä sinitaivaalla
Pilvisyys on vaihtelevaa.

Keskiviikkona Lapissa on pilvistä ja sataa vettä. Muualla maassa ei sada, mutta pilvisyys vaihtelee.

Lämpötila on suuressa osassa maata 15 ja 20 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on viileämpää.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä