Tiistai 26.3.2019 (radio)

Poliisi epäilee miestä vaaliehdokkaan pahoinpitelystä

Perussuomalaisten vaalikarkkeja Korson maalaismarkkinoilla Vantaalla 24. maaliskuuta
Perussuomalaisten vaalikarkkeja Korson maalaismarkkinoilla Vantaalla 24. maaliskuuta Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Poliisi epäilee, että eduskuntavaalien ehdokkaan kimppuun on hyökätty Helsingissä.

Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas Suldaan Said Ahmed oli mukana vaalitapahtumassa Helsingin Itäkeskuksessa eilen, kun tuntematon mies tönäisi häntä rintaan ja solvasi häntä.

Poliisi epäilee miestä lievästä pahoinpitelystä ja kunnianloukkauksesta. Poliisi ei tiedä kuka mies on. Poliisi etsii miestä.

Viikonloppuna Suomen ulkoministeri Timo Soinia yritettiin lyödä vaalitilaisuudessa Vantaalla. Soinin puolue on Sininen tulevaisuus.

Suomalaisilla on paljon rahapeliongelmia

Rahapelien pelaamista
Veikkauksen valvotuissa pelitiloissa on peliautomaatteja, lottopelejä, toto-pelejä sekä mahdollisuus veikata suosikkia urheiluvedonlyönnissä. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Suomalaisilla on paljon ongelmia rahapelien vuoksi. Pelien aiheuttamista ongelmia on tehty uusi tutkimus.

Miehillä pelaamisen aiheuttamien ongelmien määrä on vähentynyt. Naisilla ongelmien määrä on lisääntynyt.

Työttömien määrä väheni

kahvilan työntekijä kaataa papuja espressokoneeseen.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Työttömien määrä väheni helmikuussa. Tilastokeskus kertoo, että helmikuun lopussa lopussa 246 000 työtöntä haki työtä. Määrä oli 30 000 vähemmän kuin viime vuoden helmikuussa.

Afrikan myrskyn pelastustyöt jatkuvat

Idai-syklonin runtelemaa peltoa.
Tuhoutunutta peltomaata Tican alueella. Idai kylvi tuhoa Beiran kaupungissa ja lähikylissä. Kuva: Tiago Petinga / EPA

Afrikan myrskyn pelastustyöt ja uhrien etsintä jatkuvat. Myrsky iski yli viikko sitten Mosambikiin ja sen naapurimaihin.

Kuolleita on yli 700. Kuolleita voi olla paljon enemmän. YK sanoo, että tuhansia ihmisiä on edelleen hengenvaarassa.

Melkein miljoona ihmistä menetti kotinsa. He tarvitsevat apua vielä kauan.

Euroopassa luovutaan kesä- ja talviajasta

Kädet pitävät herätyskelloa.
Kuva: Sebastien Nogier / EPA

Euroopan parlamentti kannattaa sitä, että kesä- ja talviajasta luovutaan.

Nyt kellonaikaa muutetaan kahdesti vuodessa yhdellä tunnilla eteenpäin tai taaksepäin.

Kesä- ja talviajan käyttäminen lopetetaan aikaisintaan kahden vuoden päästä.

WWF julkaisi ilmastoa auttavan ruokasuosituksen

kasvissalaatti jossa falafelpullia
Kasvisruoan ilmastovaikutus on pienempi kuin liharuoan. Kuva: AOP

Maailman Luonnon Säätiö WWF on julkaissut ruokasuosituksen.

WWF sanoo, että ruokavalio auttaa torjumaan ilmaston lämpenemistä ja on hyvä luonnolle.

Suosituksessa sanotaan, että ihmisen pitää syödä korkeintaan kuusi kananmunaa kuukaudessa ja punaista lihaa kerran viikossa. Maitoa voi juoda yhden lasillisen päivässä.

Eniten kannattaa syödä kasviksia, suomalaista kalaa ja broileria. Suomalaiset syövät nyt lihaa 20 prosenttia enemmän kuin 20 vuotta sitten.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä