Tiistai 26.5.2020 (radio)


Euroopan unioni

EU:n jäsenvaltioiden liput liehuivat parlamentin edustalla Strasburgissa Ranskassa 2. heinäkuuta.
EU-maiden lippuja. Kuva: Patrick Seeger / EPA

Euroopan unioni aikoo tukea EU-alueen taloutta. EU-maiden talous on kärsinyt koronakriisin takia.

Tukipaketista kerrotaan huomenna. Arvioidaan, että tukipaketti on satoja miljardeja euroja.

EU-maiden välille voi tulla riitaa siitä, onko tuki lainaa vai lahjaa. Osa EU-maista vaatii, että kaikkien maiden pitää maksaa tukirahat takaisin. Osalla EU-maista on niin paljon velkaa jo nyt, että niiden on vaikea ottaa velkaa vielä lisää.

Päiväkodit kesällä

Päiväkotilapset leikkivät koululuokassa.
Moni päiväkoti on tänä kesänä auki. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Täällä Suomessa päiväkoteja on tänä kesänä auki enemmän kuin tavallisesti. Syynä on koronatilanne.

Monien vanhempien lomia on siirretty koronakriisin takia. Myöskään isovanhemmat eivät voi hoitaa lapsia, koska vanhojen pitää varoa koronavirusta.

Esimerkiksi Oulussa puolet päiväkodeista on auki kesällä. Se on enemmän kuin kesällä yleensä.

Oulussa arvioidaan, että 40 prosenttia lapsista tarvitsee kesällä päivähoitoa. Tavallisena kesänä hoitoa tarvitsee vain 20 tai 30 prosenttia lapsista.

Myös muissa isoissa kaupungeissa arvioidaan, että päivähoitoa tarvitaan kesällä enemmän kuin tavallisesti.

Suomen koronatilanne

Taneli Puumalainen
Ylilääkäri Taneli Puumalainen, THL. Kuva: Rami Moilanen / Yle

Suomen koronatilanne on mennyt hyvään suuntaan. Uusia koronatartuntoja ei ole paljon, koska rajoitukset ovat toimineet hyvin.

Yhteensä noin 6600 ihmistä on saanut Suomessa koronatartunnan, ja 312 ihmistä on kuollut koronan takia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Taneli Puumalainen kertoo, että monissa sairaanhoitopiireissä ei ole löydetty yhtään uutta tartuntaa viikon aikana.

Espoon räjähdys

Poliisi ja poliisiauto Espoon Mäkkylässä maanantai-iltana vähän ennen puolta yötä 25. toukokuuta.
Poliisi tutkii räjähdystä Espoon Mäkkylässä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Espoossa tapahtui maanantai-iltana räjähdys. Räjähdys tapahtui asunnossa, jota poliisi meni tarkastamaan.

Räjähde laukesi, kun poliisi avasi asunnon oven. 2 poliisia loukkaantui.

Poliisi löysi asunnosta miehen, joka oli kuollut. Mies ehkä asensi räjähteen, ennen kuin hän kuoli.

Poliisi sanoo, että miehellä oli talousvaikeuksia. Poliisi ei usko, että kysymys on terrorismista.

Kesäinen sää

Merimaisema Haukilahden rannassa, Espoossa.
Kesä tuli Suomeen. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Tiistai on ollut lämmin päivä. Lämpötila on ollut eri puolilla Suomea yli 20 astetta.

Keskiviikko on viileämpi päivä kuin tiistai. Etelässä ja idässä lämpötila nousee vielä 20 asteeseen. Lännestä tulee kuitenkin sadealue, ja sateessa lämpötila on vain 10-15 astetta.

Myös torstai on viileä päivä, mutta perjantaina sää alkaa lämmetä uudelleen.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä