Tiistai 27.10.2020 (radio)


Uudet koronatartunnat

Opastekyltti ohjaa koronatestiin Pohjois-Karjalan keskussairaalan alueella.
Koronatesteihin pääsy, testitulosten saaminen ja tartunnanjäljitys kangertelevat Siun sotessa. Kuva: Jouki Väinämö / Yle

Suomessa on raportoitu 193 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi uusista koronatartunnoista tiistaina.

Koronatartuntojen leviäminen

Santeri Seppälä ja kaksi sairaanhoitajaa Essoten tilassa, jossa jäljitetään koronatartunnan saaneiden liikkeitä.
Tässä jäljitetään koronatartuntoja Mikkelin keskussairaalassa. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Koronatartuntojen leviämistä on pystytty Suomessa hidastamaan.

Koronatestien avulla pyritään löytämään ihmiset, joilla on koronatartunta. Sen jälkeen etsitään kaikki, joita he ovat tavanneet.

Tarkoitus on etsiä eli jäljittää ihmiset, jotka ovat voineet saada koronatartunnan. Sitten pidetään huolta siitä, että he eivät levitä koronaa eteenpäin.

Näin koronatartuntojen leviämistä on pystytty hidastamaan eri puolilla Suomea.

Liikunta korona-aikana

Ulkoliikuntapuisto Louhenpuisto Lappeenrannassa.
Ulkoliikunta on ollut suosittua korona-aikana. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Korona-aika on vaikuttanut suomalaisten liikuntaharrastuksiin.

Uusi tutkimus kertoo, että lasten ja nuorten liikkuminen väheni paljon keväällä. Silloin koulut ja monet liikuntapaikat olivat kiinni koronan takia.

Vanhusten liikuntaan korona vaikutti keväällä vähemmän. Työikäisillä oli vähemmän työmatkaliikuntaa kuin ennen, mutta muun liikunnan määrä kasvoi.

Korona-aika on myös muuttanut tapaa liikkua. Ihmiset ovat liikkuneet enemmän ulkona ja vähemmän sisäliikuntapaikoissa.

Mielenosoitus Ranskaa vastaan

Emmanuel Macron puhuu iskun jälkeen koululla
Ranskan presidentti Emanuel Macron puhui opettajan murhan jälkeen. Kuva: Abdulmonam Eassa / EPA

Islaminuskoisissa maissa on protesteja Ranskaa vastaan.

Esimerkksi Aasiassa Bangladeshissa on ollut iso mielenosoitus Ranskaa vastaan. Mielenosoituksessa oli mukana yli 40 000 ihmistä.

Islaminuskoiset ovat suuttuneet Ranskan presidentille Emmanuel Macronille. Macron on puolustanut opettaja Samuel Patyta, joka murhattiin Ranskassa.

Historin opettaja Paty käytti opetuksessa Muhammad-pilapiirroksia. Sen jälkeen nuori tshetsheenimies tappoi hänet.

Monet maat ovat kritisoineet Macronin puheita. Esimerkiksi Turkki ja Iran ovat olleet vihaisia Ranskalle.

Kalifornian maastopalot

Viinitila palaa Napa Valleyssa.
Kalifornia on kärsinyt tulipaloista koko syksyn. Kuva: Justin Sullivan / AFP

Maastopalot leviävät USA:n Kaliforniassa. Melkein 100 000 ihmistä on lähtenyt kotoa tulipaloja pakoon.

USA:n Ilmatieteen laitos varoittaa, että tulipalot ovat vaarallisia kuivan ja tuulisen sään takia.

Suomen sää

Lomarenkaan mökkiin kuuluva sauna Veikkolassa
Keskiviikkona ei sada vettä. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Täällä Suomessa sää on sateista. Keskiviikkona on kuitenkin poutaista, eli vesisateet loppuvat. Torstaina Suomeen tulee jo uusia sateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä