Tiistai 27.10.2020 (radio)
Uudet koronatartunnat
Suomessa on raportoitu 193 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi uusista koronatartunnoista tiistaina.
Koronatartuntojen leviäminen
Koronatartuntojen leviämistä on pystytty Suomessa hidastamaan.
Koronatestien avulla pyritään löytämään ihmiset, joilla on koronatartunta. Sen jälkeen etsitään kaikki, joita he ovat tavanneet.
Tarkoitus on etsiä eli jäljittää ihmiset, jotka ovat voineet saada koronatartunnan. Sitten pidetään huolta siitä, että he eivät levitä koronaa eteenpäin.
Näin koronatartuntojen leviämistä on pystytty hidastamaan eri puolilla Suomea.
Liikunta korona-aikana
Korona-aika on vaikuttanut suomalaisten liikuntaharrastuksiin.
Uusi tutkimus kertoo, että lasten ja nuorten liikkuminen väheni paljon keväällä. Silloin koulut ja monet liikuntapaikat olivat kiinni koronan takia.
Vanhusten liikuntaan korona vaikutti keväällä vähemmän. Työikäisillä oli vähemmän työmatkaliikuntaa kuin ennen, mutta muun liikunnan määrä kasvoi.
Korona-aika on myös muuttanut tapaa liikkua. Ihmiset ovat liikkuneet enemmän ulkona ja vähemmän sisäliikuntapaikoissa.
Mielenosoitus Ranskaa vastaan
Islaminuskoisissa maissa on protesteja Ranskaa vastaan.
Esimerkksi Aasiassa Bangladeshissa on ollut iso mielenosoitus Ranskaa vastaan. Mielenosoituksessa oli mukana yli 40 000 ihmistä.
Islaminuskoiset ovat suuttuneet Ranskan presidentille Emmanuel Macronille. Macron on puolustanut opettaja Samuel Patyta, joka murhattiin Ranskassa.
Historin opettaja Paty käytti opetuksessa Muhammad-pilapiirroksia. Sen jälkeen nuori tshetsheenimies tappoi hänet.
Monet maat ovat kritisoineet Macronin puheita. Esimerkiksi Turkki ja Iran ovat olleet vihaisia Ranskalle.
Kalifornian maastopalot
Maastopalot leviävät USA:n Kaliforniassa. Melkein 100 000 ihmistä on lähtenyt kotoa tulipaloja pakoon.
USA:n Ilmatieteen laitos varoittaa, että tulipalot ovat vaarallisia kuivan ja tuulisen sään takia.
Suomen sää
Täällä Suomessa sää on sateista. Keskiviikkona on kuitenkin poutaista, eli vesisateet loppuvat. Torstaina Suomeen tulee jo uusia sateita.