Tiistai 27.12.2022 (radio)

Rautjärven kirkon palo

Rautjärven kirkko tulessa.
Rautjärven kirkko tuhoutui täysin tulipalossa joulupäivänä. Kuva: Kari Luumi

Poliisi jatkaa tutkimusta Rautjärven kirkon palosta. Poliisi epäilee, että kirkon sytytti palaamaan noin 77-vuotias mies. 

Rautjärven kirkko paloi joulupäivänä. Samana päivänä Rautjärvellä paloi myös omakotitalo. Omakotitalon luota löytyi kuollut mies. 

Poliisi epäilee, että sama mies sytytti Rautjärven kirkon palon.

Vartijoiden toiminta Helsingin asemilla

Vartija Mari Parkkisen työvaate.
Vartijat ovat ehkä pahoinpidelleet joitain ihmisiä asemilla Helsingin seudulla. Kuva: Antro Valo / Yle

Poliisi tutkii vartijoiden toimintaa rautatieasemilla Helsingin seudulla. 

Joukko vartijoita on ehkä pahoinpidellyt joitain ihmisiä, joita vartijat kohtaavat työtehtävissä. 

Epäily koskee ainakin 6 vartijaa, jotka ovat olleet töissä turvafirma Avarnissa. 

Kuluttajien luottamus talouteen

Sähkölaitoksen lasku ja käteistä rahaa.
Suomalaisten luottamus talouteen huononee. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Kuluttajien luottamus talouteen on laskenut tosi matalalle. Näin kertoo Tilastokeskus. Kuluttajien luottamus on laskenut joulukuussa alemmas kuin koskaan aiemmin mittausaikana. Mittauksia on tehty vuodesta 1995 alkaen. 

Erityisesti luottamus omaan talouteen on huonontunut. 38 prosenttia suomalaisista arvioi, että oman talouden tila on huonompi kuin vuosi sitten. 84 prosenttia suomalaisista arvioi, että Suomen talouden tilanne on huonompi kuin vuosi sitten. 

53 prosenttia eli yli puolet suomalaisista uskoo, että Suomen taloustilanne huononee lisää.

Suolistosairaudet

Suolistosairaudet ja ruokavalio.
Kaikkia suolistosairauksia ei voi parantaa, mutta oireita voidaan helpottaa hoidolla.

Suolistosairaudet lisääntyvät Suomessa. Esimerkiksi 1980-luvulla paksusuolen tulehdusta sairasti noin 3000 suomalaista. Viime vuonna paksusuolen tulehdusta sairasti melkein 57 000 suomalaista. Näin kertoo Kelan tilasto. 

Syy suolistosairauksien lisääntymiseen on ehkä yleinen hygienian parantuminen. Hygieniaa ei voi huonontaa, mutta suolistosairauksien tiedetään aiempaa enemmän. 

Suolistosairauksien oireita voidaan helpottaa hoidolla.

Puhelut hätänumeroon jouluna

Yleinen hätänumero 112 teipattuna pelastuslaitoksne mustan kumiveneen kylkeen.
Hätänumeroon soitettiin esimerkiksi siksi, että ihmisen yleistila heikkeni. Kuva: Heli Kaski / Yle

Suomalaiset soittivat jouluna hätänumeroon hieman viime joulua enemmän. Hätänumeroon tuli jouluaattona ja joulupäivinä yhteensä yli 20 000 puhelua. 

Puheluja tuli hätänumeroon yli 1000 enemmän kuin viime jouluna.

Yleisimmät syyt soittaa hätänumeroon jouluna olivat ihmisen yleistilan heikentyminen, kaatuminen tai hengitysvaikeudet. 

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Sää selkenee lännessä ja etelässä.

Keskiviikkona lännessä ja etelässä aurinko pääsee paistamaan. Muualla on pilvistä ja paikoin sataa lunta tai jäätyvää vettä. Lämpötila on etelän noin 0 asteen ja pohjoisen -8 asteen välillä. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä