Tiistai 2.7.2019 (radio)

Opiskelija-asunnot ovat taas tiukassa

Opiskelija-asuntojen saatavuus joillakin paikkakunnilla
Selvästi eniten hakemuksia tulee Helsingin opiskelija-asuntosäätiölle (HOAS). Myös Tampereen opiskelija-asuntosäätiön (TOAS) ja Turun ylioppilaskyläsäätiöön (TYS) tulee tuhansia hakemuksia. Mikkelin opiskelija-asunnoissa (MOAS) ja Vaasan opiskelija-asuntosäätiössä (VOAS) hakemuksia on satoja. Kuva: Marko Melto / Yle

Opiskelija-asuntoja etsitään nyt paljon, koska yhteishaun tuloksista saatiin tietoa viime viikolla. Asuntosäätiöille tulvii hakemuksia eri puolilla Suomea.

Tampereella hakemuksia tulee kesän aikana noin 4000. Helsingissä vapaa asunto löytyy vain noin 20 prosentille hakijoista.

Pienillä paikkakunnilla tilanne on helpompi.

Eniten halutaan yksiöitä. Monella paikkakunnalla on kuitenkin enimmäkseen soluasuntoja.

Kelan nimissä on lähetetty huijausviestejä

Kelan logo
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kela varoittaa, että se nimissä on lähetetty huijausviestejä.

Huijausviestejä on tullut sähköpostilla ja tekstiviesteissä. Huijausviesteissä tarjotaan pikavippiä.

Kela kertoo, että kyseessä on tietojenkalastelu. Sillä pyritään urkkimaan henkilötietoja ja pankkitunnuksia.

Kela ei koskaan kysy niitä sähköpostissa, tekstiviestillä tai puhelimessa.

Asuntolainoja on myönnetty paljon

asunnon avaimet pöydällä
Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Uusia asuntolainoja myönnettiin toukokuussa 1,9 miljardia euroa. Suomen Pankki kertoo, että summa oli 130 miljoonaa euroa suurempi kuin vuotta aikaisemmin.

Kulutusluottoja ilman vakuutta nostettiin 290 miljoonaa euroa. Se on enemmän kuin koskaan aiemmin yhden kuukauden aikana.

Toukokuu oli vilkkain asuntolainakuukausi vuoden 2012 kesäkuun jälkeen.

Kisa keskustan puheenjohtajasta on tiukka

Tilastografiikka
Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Keskustan puheenjohtajakisasta on tulossa tiukka, kertoo Ylen kysely. Yle lähetti kyselyn keskustan kansanedustajille ja puoluevaltuuston jäsenille.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni ovat lähes tasoissa. 29 prosenttia vastaajista kannattaa Kaikkosta ja 27 prosenttia Kulmunia.

17 prosenttia ei ole vielä päättänyt kantaa.

Keskustan puheenjohtaja valitaan ylimääräisessä puoluekokouksessa syyskuussa.

Suomalaisuhrien reitti Norjassa on selvinnyt

Etsintöihin osallistuneita poliiseja ja Punaisen Ristin vapaaehtoisia Tamokdalenissa Norjassa tammikuussa 2019.
Uhrin urheilukellon paikannustiedot paljastivat, että hiihtäjien reitti kulki paikoitellen hyvin jyrkässä maastossa. Kuva: Rune Stoltz Bertinussen / AFP

Pohjois-Norjan lumivyöryn suomalaisuhrien reitti on selvinnyt. Viime talvena Norjassa kuoli ryhmä, jossa oli 3 suomalaista ja 1 ruotsalainen.

Norjalaisraportti kertoo, että ryhmä liikkui vuorilla reitillä, joka poikkesi normaalista. Samalla ryhmä laukaisi lumivyöryn.

Uhrit joutuivat lumimassan alle. Lumivyöry kuljetti heitä yli 70 kilometrin tuntinopeudella.

Tutkijat selvittivät hiihtäjien reitin urheilukellon paikantimen avulla.

Viimeistä vainajaa ei ole vieläkään voitu etsiä. Viime viikolla alueella oli jopa 4 metriä lunta.

Tällä vuosikymmenellä 64 ihmistä on kuollut Norjan lumivyöryissä. Suurin osa kuolleista on ollut vuorilla harrastamassa vapaalaskua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä