Tiistai 27.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Työllisyys paranee

Perhe ravintolan pöydässä. Tarjoilija asettaa ruoka-annosta pöydälle.
Työpaikkoja on esimerkiksi ravintola-alalla. Kuva: Daniel Dal Zennaro / EPA

Työllisyys on parantunut. Työllisyys kertoo, kuinka monilla ihmisillä on työpaikka.

Kesäkuussa työllisiä oli yli 120 000 enemmän kuin vuosi sitten. Erityisesti naisia oli työelämässä enemmän.

Monet suomalaiset ovat siis löytäneet työpaikan vaikean koronavuoden jälkeen.

Yhtä hyvin ei ole kuitenkaan käynyt monille pitkäaikaistyöttömille eli niille, jotka ovat olleet ilman työtä ainakin vuoden ajan.

Kesäkuussa pitkäaikaistyöttömiä oli yli 110 000. Se on melkein 40 000 enemmän kuin vuosi sitten.

Tiedot ovat Tilastokeskukselta.

Talouteen luotetaan

Myytäviä televisioita näytteillä kodinkoneliikkeessä.
Monet aikovat käyttää rahaa ostoksiin, koska oma taloustilanne on hyvä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaiset luottavat talouteen.

Suomalaiset arvioivat, että heidän oma taloustilanne on nyt hyvä. Monet aikovat ostaa erilaisia tavaroita, esimerkiksi kodinkoneita. Näin kertoo Tilastokeskus.

Myös suomalaiset firmat uskovat, että taloustilanne kehittyy hyvin. Elinkeinoelämän keskusliitto kertoo, että teollisuus on saanut paljon uusia tilauksia. Myös palvelualojen taloustilanne paranee, kun koronarajoituksia poistetaan.

Koronatartunnat lisääntyvät

Nuoria aikuisia Tikkurila festivaaleilla.
Koronatartuntoja on tullut esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa. Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Koronataruntojen määrä kasvaa Suomessa. Tiistaina ilmoitettiin 612 uutta koronatartuntaa.

Sairaalahoidossa on vähän yli 50 koronapotilasta.

Suomessa on kuollut koronan takia yhteensä 982 ihmistä.

Lomalaisten Ahvenanmaa

Pyöräilijöitä Järsössä
Ahvenanmaalla voi tehdä esimerkiksi pyöräretkiä. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Suomalaisten suosikkilomapaikka on nyt Ahvenanmaa. Koronan takia suomalaiset lomailevat nyt enemmän Suomessa kuin ulkomailla.

Ahvenanmaa on ruotsinkielinen saariryhmä, joka kuuluu Suomeen. Ahvenanmaalla on autonomia, eli ahvenanmaalaiset päättävät itse Ahvenanmaan asioista.

Ahvenanmaan saaristoluonto houkuttelee turisteja. Turistit tekevät Ahvenanmaalla esimerkiksi pyöräretkiä.

Myös laivojen reitit tuovat nyt Ahvenanmaalle lisää turisteja muualta Suomesta. Osa Helsingin laivoista pysähtyy päiväksi Ahvenanmaalle eikä jatka Tukholmaan asti. Suomen ja Ruotsin välinen matkailu on vähentynyt koronan takia.

Sateinen sää

sääkartta
Sateet saapuvat Etelä-Suomeen keskiviikkona.

Sää muuttuu lähipäivinä.

Keskiviikkona sateita ja ukkosia tulee etelään. Vettä voi sataa paljon.

Loppuviikon aikana sateet ja ukkoset leviävät koko Suomeen. Helteet loppuvat, ja sää viilenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä