Tiistai 27.7.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miten työllisyys on kehittynyt vuoden aikana?

Oikea vastaus:

Se on parantunut.

2.Mitä 'työllisyys' kertoo?

Oikea vastaus:

Työllisyys kertoo, kuinka monilla on työpaikka.

3.Onko naisten vai miesten työllisyys parantunut enemmän?

Oikea vastaus:

Naisten.

4.Kuka on pitkäaikaistyötön?

Oikea vastaus:

Työtön, joka on ollut ilman työtä ainakin vuoden ajan.

5.Mistä huomaa, että suomalaiset luottavat omaan talouteen?

Oikea vastaus:

Monet aikovat ostaa esimerkiksi kodinkoneita.

6.Mitä suomalaiset firmat ajattelevat taloustilanteesta?

Oikea vastaus:

Ne uskovat, että taloustilanne kehittyy hyvin.

7.Miten suomalaisella teollisuudella menee?

Oikea vastaus:

Hyvin, se on saanut paljon uusia tilauksia.

8.Kuinka monta uutta koronatartuntaa ilmoitettiin tiistaina?

Oikea vastaus:

612.

9.Mitä kieltä Ahvenanmaalla puhutaan?

Oikea vastaus:

Ruotsia.

10.Mikä houkuttelee turisteja Ahvenanmaalle?

Oikea vastaus:

Saaristoluonto.

11.Mitä turistit voivat tehdä Ahvenanmaalla?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi pyöräretkiä.

12.Miten sää muuttuu lähipäivinä?

Oikea vastaus:

Suomeen tulee sateita ja ukkosia, ja sää viilenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä