Tiistai 27.8.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Käyttikö poliisi asetta Porvoon apumistilanteessa?

Oikea vastaus:

Ei käyttänyt.

2.Kuinka monta poliisia loukkaantui ampumisessa?

Oikea vastaus:

2.

3.Mistä rikoksista miehiä epäillään?

Oikea vastaus:

Poliisi epäilee miehiä useista murhan yrityksistä.

4.Millaisia maksuja monet taksiyrittäjät ovat jättäneet maksamatta?

Oikea vastaus:

Veroja ja ulosottomaksuja.

5.Kuka myöntää takseille luvat?

Oikea vastaus:

Traficom.

6.Kuinka kauan yrityksillä on aikaa maksaa maksut?

Oikea vastaus:

3 kuukautta.

7.Mikä on Oodi?

Oikea vastaus:

Oodi on Helsingin uusi keskustakirjasto.

8.Kuinka monta kirjastoa haki palkintoa?

Oikea vastaus:

16.

9.Koska Oodi avattiin?

Oikea vastaus:

Oodi avattiin viime vuoden joulukuussa.

10.Kuka kertoi järvien tilasta?

Oikea vastaus:

Suomen ympäristökeskus.

11.Kuinka suuri osa järvistä on hyvässä tai erinomaisessa tilassa?

Oikea vastaus:

87 prosenttia.

12.Missä kunnossa merien rannikoiden vedet ovat?

Oikea vastaus:

Ne eivät ole yhtä hyvässä kunnossa kuin järvet.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä