Tiistai 27.8.2019 (radio)

Poliisi on kuullut Porvoon epäiltyjä ampujia

Porvoossa oli meneillään suuri poliisioperaatio varhain sunnuntaina 25. elokuuta. Tutkintaa tehtiin Ölstensin teollisuusalueella.
Porvoossa oli meneillään suuri poliisioperaatio varhain sunnuntaina 25. elokuuta. Tutkintaa tehtiin Ölstensin teollisuusalueella. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Yle on saanut tiedon, että poliisipartio ei ehtinyt käyttää asetta Porvoon ampumistilanteessa. 2 poliisia loukkaantui, kun heitä ammuttiin virkatehtävissä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Porvoossa.

Ampumisista epäillään ruotsalaisia veljeksiä. He ovat 25- ja 30-vuotiaita. Heidät saatiin kiinni takaa-ajon jälkeen sunnuntai-iltana Ikaalisissa lähellä Tamperetta.

Keskusrikospoliisi on kuullut epäiltyjä tiistaina ensimmäistä kertaa. Poliisi epäilee miehiä useista murhan yrityksistä.

Veljekset ovat Ruotsin kansalaisia. Toisella heistä on myös Suomen kansalaisuus.

Poliisi aikoo vaatia keskiviikkona, että miehet vangitaan.

Taksiyrittäjillä on maksurästejä

Taksiautoja taksiasemalla
Monilla taksiyrityksillä on 3 kuukautta aikaa hoitaa maksurästit pois. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Sadat taksiyritykset ovat talousvaikeuksissa. Yli 300 taksiyrittäjää eli joka kuudes taksiyrittäjä on jättänyt maksamatta veroja tai ulosottomaksuja. Verovelka on keskimäärin 16 500 euroa.

Traficom lähettää lähipäivinä taksiyrittäjille kehotuskirjeen. Traficom on virasto, joka myöntää taksiluvat. Kirjeessä kehotetaan hoitamaan maksut kuntoon 3 kuukauden aikana. Jos se ei onnistu, taksilupa otetaan pois.

Kehotuksia on yli 2 kertaa niin paljon kuin vanhan taksilain aikana. Uusi taksilaki tuli voimaan viime vuoden heinäkuussa. Uusia taksilupia myönnettiin 4000.

Oodi on maailman paras yleinen kirjasto

Keskustakirjasto Oodi
Keskustakirjasto Oodi on saanut taas uuden tunnustuksen. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Helsingin uusi keskustakirjasto Oodi on saanut maailman parhaan yleisen kirjaston palkinnon. Palkinnon takana ovat Kirjastojen kansainvälinen liitto IFLA ja tietotekniikka-yritys Systematic.

16 kirjastoa eri puolilta maailmaa haki palkintoa. Finalistit valitsi kansainvälinen tuomaristo, jossa on kirjastoalan asiantuntijoita.

Palkinnon arvo on 5000 Yhdysvaltain dollaria.

Oodi avattiin viime joulukuussa itsenäisyyspäivän aattona. Oodissa on ollut tänä vuonna jo yli 2,1 miljoonaa käyntiä.

Suomen järvet ovat kunnossa

Pielinen heinäkuussa 2019.
Kuva: Pauliina Tolvanen / Yle

Suomen ympäristökeskus kertoo, että Suomen järvet voivat hyvin.

Järvien pinta-alasta 87 prosenttia on hyvässä tai erinomaisessa tilassa. Pienet järvet ovat huonommassa tilassa kuin suuret.

Sisävesien tila ei ole muuttunut merkittävästi vuodesta 2013.

Merien rannikoiden vedet eivät sen sijaan ole yhtä hyvässä kunnossa. Pohjanlahti on paremmassa kunnossa kuin Suomenlahti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä