Tiistai 27.9.2022 (radio)


Laittomat äänestykset

Sotilaat vartioivat äänestyspaikkaa miehitetyssä Mariupolissa.
Venäjän sotilaat vartioivat laitonta äänestystä Ukrainan Mariupolissa. Kuva: AOP

Venäjä on järjestänyt laittomia äänestyksiä Ukrainassa.

Äänestyksiä on alueilla, jotka Venäjä on vallannut Ukrainalta. Äänestykset loppuvat tänään tiistaina.

Äänestyksissä ihmisiltä on kysytty, haluavatko he liittyä Venäjään. Ukrainalaiset sanovat, että äänestykset eivät kerro totuutta.

Venäjä on esimerkiksi pakottanut ihmisiä äänestämään. Ihmisille on sanottu, että heidät vangitaan, jos he eivät äänestä.

Myös ukrainalaiset pakolaiset Suomessa ovat surullisia laittomien äänestysten takia. Ukraina on meidän kotimaa, he muistuttavat.

Kaasuputkien vuodot

Nord Stream kaasuputkien vuotokohdat.
Kuva: Riikka Tähtinen / Yle

Itämeren kaasuputkissa on vuotoja. Kaasua vuotaa 3 kohdasta.

Itämeressä on Nordstream-kaasuputkia. Ne on rakennettu, jotta Venäjältä voidaan viedä kaasua Eurooppaan.

Nyt kaasukauppa on pysähtynyt Ukrainan sodan takia. Putkissa on kuitenkin vielä kaasua.

Nordstream-kaasuputkissa huomattiin vuotoja maanantaina ja tiistaina. Kaasuputket vuotavat Ruotsin ja Tanskan merialueilla.

Tanskan pääministeri Mette Frederiksen sanoo, että tilanne on epätavallinen. Putket ovat menneet rikki monesta kohtaa samaan aikaan.

Frederiksen pelkää, että joku on ehkä vahingoittanut putkia tahallaan. Niin pelätään myös muissa maissa.

Ruuan hinta

Henkilö kumartuu ottamaan jotain valmisruokahyllystä ruokakauppassa.
Kuva: Aalto Puutio / Yle

Ruoka kallistuu edelleen. Näin arvioi Pellervon taloustutkimuskeskus.

Tutkimuskeskus arvioi, että ruuan hinta nousee tänä vuonna noin 11 prosenttia.

Liha, maitotuotteet ja kananmunat kallistuvat vielä enemmän. Niiden hinnat nousevat loppuvuoden aikana jopa 20 prosenttia.

Selkokirjat

Selkokirjoja
Selkokirjoja lainataan kirjastoista koko ajan enemmän. Kuva: Terhi Varjonen / Yle

Keskiviikkona järjestetään seminaari selkokirjoista. Tilaisuus on iltapäivällä Oodi-kirjastossa Helsingissä.

Selkokirjat sopivat kaikille, joille muut kirjat ovat liian vaikeita. Keskiviikon seminaarissa yleisö voi tavata selkokirjailijoita.

Paikalla on esimerkiksi Ari Sainio. Hän on työskennellyt selkokielen ja selkokirjojen parissa jo 30 vuotta.

Seminaarissa kerrotaan myös Ilo-kirjoituskilpailun voittaja. Kilpailussa on mukana 135 selkokielistä tarinaa.

Seminaarin järjestäjä on Selkokeskus.

Sää

sääkartta

Keskiviikkona koko maassa on puolipilvistä tai pilvistä.

Maan etelä- ja keskiosassa tulee sadekuuroja. Maan pohjoisosassa on poutaa.

Lämpötila on 8-13 astetta. Itätuuli on kohtalaista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä