Tiistai 28.11.2017 (radio)


Valoja Suomen kunniaksi

Niagaran putoukset
Suomen itsenäisyyspäivänä myös Niagaran putous valaistaan sinisillä ja valkoisilla valoilla. Kuva: Quentin Bargate / AOP

Suomen 100-vuotisjuhla näkyy ensi viikolla monissa maissa. Monet kuuluisat paikat valaistaan sinisillä ja valkoisilla valoilla.

Esimerkiksi Rooman Colosseum Italiassa ja Niagaran putoukset Kanadassa saavat juhlavalot Suomen kunniaksi. Myös ainakin Ruotsi, Portugali, Tsekki ja Mosambik osallistuvat tapahtumaan.

Yle välittää kuvaa juhlavaloista eri puolilta maailmaa. Tapahtumaa voi seurata televisiosta, netistä ja sosiaalisesta mediasta.

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta keskiviikkona, joulukuun 6. päivä.

Tupakan salakuljetus

Drone
Tällaisella dronella salakuljetettiin tupakkaa. Kuva: Rajavartiolaitos

Venäjältä on ehkä tuotu laittomasti tupakkaa Suomeen erikoisella tavalla. Viranomaiset epäilevät, että tupakkaa tuotiin rajan yli dronella eli pienellä lennokilla.

Viranomaiset kuulivat asiasta heinäkuussa. Kun he tutkivat asiaa, he löysivät metsästä lennokin. Lennokkiin oli kiinnitetty tupakkaa.

Viranomaiset jatkavat asian tutkimista.

Suositut supermarketit

nainen leipähyllyllä
Isoissa marketeissa on paljon tavaraa. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Suomalaiset ostavat mielellään isoista supermarketeista. Myynti suurissa kaupoissa on kasvanut tänä vuonna noin 4 prosenttia.

Pienillä kaupoilla menee huonommin. Myynti pienissä kaupoissa on laskenut jopa 5 prosenttia.

Kaupan alalla toivotaan, että suomalaiset tekevät paljon jouluostoksia ja joulu nostaa myyntiä.

Terveellinen kahvi

kahvikuppi pöydällä
Kahvi on suomalaisten lempijuoma. Kuva: AOP

Kahvi tekee hyvää terveydelle. Tämä on tiedetty jo kauan. Mutta nyt on saatu tietoa siitä, kuinka paljon kahvia kannattaa juoda.

Southamptonin yliopistossa Britanniassa tehtiin tutkimus kahvista. Yliopiston tutkijat sanovat, että kahvia kannattaa juoda 3 tai 4 kupillista päivässä.

Jos ihminen juo kahvia tämän verran, hän ei sairastu esimerkiksi syöpään yhtä helposti kuin ihminen, joka ei juo kahvia ollenkaan. Kahvia voi juoda myös yli 4 kuppia päivässä, mutta se ei lisää terveyshyötyä.

Kahvitutkimukset kiinnostavat suomalaisia, koska suomalaiset juovat kahvia eniten maailmassa.

Kilpailu yleisölle

Suomen lippu
Kuva: Anssi Leppänen / AOP

Selkouutisten sarja "Suomalainen juttu" kertoo Suomesta ja suomalaisista. Selkouutiset on tehnyt sarjan Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi.

Mikä sarjan osasta sinä tykkäät eniten? Kerro meille ja voit voittaa pienen palkinnon. Selkouutisten sähköpostiosoite on selko.uutiset@yle.fi.

"Suomalainen juttu" -sarjan videot löydät nettiosoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä