Tiistai 28.4.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä tekee koronajäljittäjä?

Oikea vastaus:

Hän selvittää koronaviruksen tartuntaketjuja.

2.Mitä selvittäminen tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Siinä jäljitetään ihmisiä, jotka ovat altistuneet kontaktissa toisiin ihmisiin.

3.Kuinka opiskelu suoritetaan?

Oikea vastaus:

Verkossa oman aikataulun mukaan.

4.Kuka on tilannut suojaimia Suomeen?

Oikea vastaus:

Huoltovarmuuskeskus.

5.Mistä maasta suojaimet on tilattu?

Oikea vastaus:

Kiinasta.

6.Mikä on kiinalaisfirman nimi?

Oikea vastaus:

Hengan.

7.Yle teki koulukyselyn. Kuinka suuri osa vastaajista haluaa pitää koulut vielä kiinni?

Oikea vastaus:

70 prosenttia.

8.Keitä enemmistö vastaajista oli?

Oikea vastaus:

Alakouluikäisten huoltajia.

9.Kuinka monta kannettavaa tietokonetta on jo kerätty koululaisille?

Oikea vastaus:

Yli 1000.

10.Mikä on kampanjan nimi?

Oikea vastaus:

Kaikille kone.

11.Kuka on kampanjan suojelija?

Oikea vastaus:

Presidentti Sauli Niinistö.

12.Kuinka paljon karhujen määrä on kasvanut Suomessa?

Oikea vastaus:

Noin 14 prosenttia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä