Tiistai 28.4.2020 (radio)

Koronajäljittäjien koulutus alkaa

Kuvassa on norjalainen koronavirusapplikaatio.
Kännyköihin suunnitellaan sovelluksia eli applikaatioita, joilla voisi jäljittää koronan tartuntaketjua Kuva: Heiko Junge / EPA

Suomessa aletaan kouluttaa koronajäljittäjiä.

He selvittävät koronaviruksen tartuntaketjuja. Tehtävä on jäljittää ihmisiä, jotka ovat altistuneet tartunnalle kontaktissa toisiin ihmisiin.

Kaikille avoin opintojakso avautuu ensi kuussa. Kurssin voi suorittaa verkko-opiskeluna oman aikataulun mukaan.

Koulutusta järjestävät Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Tampereen ja Itä-Suomen yliopistot.

Kiinasta tulee Suomeen suojaimia

Huoltovarmuuskeskuksen Kiinasta liikemies Onni Sarmasteen välityksellä hankkimia kasvosuojaimia
Kasvomaskeja. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Huoltovarmuuskeskus on tilannut kirurgisia suu- ja nenäsuojaimia Suomeen.

Kiinasta tulee 12,5 miljonaa suojainta touko - heinäkuun aikana. Sopimus tehtiin viime viikolla kiinalaisen Hengan-firman kanssa.

Firman maskit ovat samanlaisia, joita yritys on jo aiemmin toimittanut Suomeen. Huoltovarmuuskeskus sanoo, että maskit sopivat sairaalakäyttöön ja niiden laatu on testattu.

Hengan valmistaa pehmopaperia ja hygieniatuotteita. Firman liikevaihto oli viime vuonna 3 miljardia euroa.

Enemmistö huoltajista pitäisi koulut kiinni

Nainen työskentelee etänä kannettavalla tietokoneella.
Nyt kerätään kannettavia tietokoneita koululaisille. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Yle on tehnyt verkossa kyselyn kouluista.

70 prosenttia vastaajista haluaa pitää peruskoulut kiinni loppulukukauden ajan eli kesään asti. 30 prosenttia vastaajista vastustaa koulujen pitämistä kiinni.

Jos koulut avataan, melkein 70 prosenttia pitää epätodennäköisenä, että oma lapsi osallistuu lähiopetukseen.

Enemmistö vastaajista oli alakouluikäisen huoltajia.

Ylen verkkokyselyyn tuli 3200 vastausta. Kyselyn tulos ei edusta koko Suomen väestöä.

Koululaisille kerätään tietokoneita

lapsi tekee kotitehtäviä läppärillä
Kaikki vanhemmat eivät halua lasta vielä kouluun, vaikka koronarajoitukset poistuisivat ja koulut avataan. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Suomessa on kerätty kannettavia tietokoneita koululaisille.

Jo nyt on saatu yli 1000 tietokonetta peruskoululaisille ja opiskelijoille. Koneet ovat etäopiskelua varten.

Lahjoitusten taustalla on Kaikille kone -kampanja. Sitä suojelee presidentti Sauli Niinistö. Monet firmat ovat lähteneet keräykseen mukaan.

Rahaa on lahjoitettu myös hyväntekeväisyyspalvelu Kotimaanavun kautta.

Tarve tietokoneille on kuitenkin suuri. Opetushallitus on saanut pyynnöt lähes 8000 laitteeseen.

Karhuja on aiempaa enemmän

Karhu seisomassa lumihangessa
Karhu on Suomen kansalliseläin. Kuva: FLPA / Alamy/All Over Press

Karhujen määrä kasvaa Suomessa.

Luonnonvarakeskus Luke arvioi, että karhuja on Suomessa noin 2500 yksilöä. Määrä on kasvanut noin 14 prosenttia edellisestä arviosta.

Kanta on kasvanut muun muassa, koska karhuja vaeltaa Venäjältä Suomeen. Lisäksi karhuhavaintoja on tehty aiempaa enemmän ja laajemmilta alueilta.

Karhujen määrä on kasvanut, vaikka viime vuosina kaatolupia myönnetty aiempaa enemmän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä