Tiistai 28.6.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Niinistön neuvottelut

Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö on neuvotellut Madridissa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö on neuvotellut Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğanin kanssa.

Neuvotteluissa olivat mukana myös Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson ja Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg.

Neuvottelupaikka oli Espanjan pääkaupunki Madrid. Madridissa on puolustusliitto Naton kokous.

Neuvotteluissa on puhuttu Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenhakemuksista. Turkki on halunnut puhua myös omista turvallisuushuolista, ennen kuin se hyväksyy Suomen ja Ruotsin Natoon.

Suomi ja Ruotsi päättivät hakea Naton jäsenyyttä jo toukokuussa. Asia ei ole mennyt eteenpäin Turkin takia.

Venäjän ohjusisku

Palopelastajat ja muut pelastushenkilöt liikkuvat ostoskeskuksen raunioissa.
Venäjä tuhosi ostoskeskuksen Krementšukin kaupungissa Ukrainassa. Kuva: Ukrainan pelastuspalvelu

Venäjä on ampunut ohjuksia ukrainalaiseen ostoskeskukseen.

Iskussa kuoli noin 20 ihmistä ja monta kymmentä ihmistä loukkaantui. He olivat tavallisia ukrainalaisia, eivät sotilaita.

Kuolleita ja loukkaantuneita voi löytyä lisää, kun pelastajat tutkivat ostoskeskuksen raunioita.

Isku tapahtui Krementšukissa Keski-Ukrainassa maanantaina. Venäjän ohjukset osuivat ostoskeskukseen, kun se oli täynnä ihmisiä.

Venäjän isku on tuomittu maailmalla. Esimerkiksi YK eli Yhdistyneet kansakunnat sanoo, että sodassa ei saa tehdä iskuja tavallisia ihmisiä vastaan.

Venäjä aloitti sodan Ukrainassa yli 4 kuukautta sitten. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa.

Bensan hinta

Bensapumppuja lähikuvassa.
Kuva: Mimmi Nietula / Yle

Bensan hinta laski vähän viime viikolla. Sitä ennen bensan hinta nousi pitkään.

Bensa maksoi viime viikolla keskimäärin 2 euroa ja 55 senttiä. Se oli 2 senttiä vähemmän kuin viikkoa aikaisemmin.

Dieselin hinta kuitenkin nousi myös viime viikolla. Diesel maksoi viime viikolla 5 senttiä enemmän kuin viikkoa aikaisemmin.

Marjasato

Yrjölän mansikkapellon poimijoita.
Mansikat kypsyvät nyt lämpimässä säässä. Kuva: Miikka Varila / Yle

Mansikka-aika on alkanut. Mansikat kypsyvät nyt nopeasti, koska sää on lämmin.

Odotetaan, että tämän kesän mansikkasadosta tulee hyvä, eli mansikoita saadaan paljon.

Myös luonnonmarjoja voidaan saada tänä kesänä paljon. Mustikka ja puolukka ovat kukkineet normaalisti. Hillan eli lakan kukkia on ollut paljon.

Jos sää on oikeanlainen, kukista voi kehittyä paljon marjoja. Viime kesänä kuivuus pienensi mustikkasatoa.

Sää

sääkartta

Helle jatkuu keskiviikkona. Lämpötila on koko maassa noin 30 astetta. Lännessä voi tulla ukkoskuuroja.

Lämmin sää jatkuu todennäköisesti koko viikon. Hellettä riittää viikon loppuun asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä