Tiistai 28.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronarajoitukset

Etätyön tekemistä ruokapöydän äärellä.
Monet ovat tehneet etätyötä kotona koko korona-ajan. Elokuussa voi jo palata toimistoon. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Viimeiset koronarajoitukset loppuvat Suomessa pian.

Lauantaina eli elokuun 1. päivänä loppuu rajoitus, joka kieltää isojen tilaisuuksien järjestämisen. Sen jälkeen Suomessa saa taas järjestää tilaisuuksia, joissa on yli 500 ihmistä.

Elokuun alusta lähtien loppuu myös hallituksen suositus etätöistä. Firmat voivat taas järjestää työt niin, että työntekijät palaavat työpaikalle.

Koronarajoitukset ovat toimineet Suomessa hyvin. Uusia koronatartuntoja on tullut vain vähän. Siksi koronarajoitukset voidaan purkaa.

Kasvomaskit

mies käyttää suojamaskia
Kasvomaski voi estää koronatartuntoja. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Suomessa mietitään jo, miten koronaviruksen uusi leviäminen voidaan estää. On esimerkiksi kysytty, onko Suomessa hyvä ottaa käyttöön kasvomaskit.

Kasvomaski peittää suun ja nenän. Se voi estää koronaviruksen leviämistä ainakin sisätiloissa.

Osa asiantuntijoista on jo ehdottanut, että suomalaiset alkavat käyttää kasvomaskia esimerkiksi junissa ja busseissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL arvioi ehkä syksyllä, suositteleeko se suomalaisille kasvomaskin käyttöä.

THL muistuttaa, että ihmiset voivat itse vaikuttaa koronan leviämiseen. Käsienpesu ja turvavälit estävät koronaa tehokkaasti edelleen.

Korona maailmalla

Mekan Kaaba.
Tavallisesti Mekka on täynnä pyhiinvaeltajia, mutta ei tänä vuonna koronan takia. Kuva: Amel Pain / EPA

Koronavirus on alkanut levitä uudelleen Euroopassa. Uusia koronatartuntoja on paljon esimerkiksi Espanjassa.

Myös Saksassa koronatartuntojen määrä kasvaa. Syynä on se, että koronarajoituksia on purettu eivätkä ihmiset ole enää tarpeeksi varovaisia.

Korona vaikuttaa myös muslimien pyhiinvaellukseen, joka alkaa Saudi-Arabiassa. Pyhiinvaellus on Saudi-Arabian Mekassa.

Mekkaan matkustaa tavallisesti yli 2 miljoonaa pyhiinvaeltajaa eri puolilta maailmaa. Tänä vuonna Mekkaan saa tulla koronan takia vain 10 000 pyhiinvaeltajaa Saudi-Arabiasta.

Avojaloin kävely

Paljaan jalat pihamaalla
Tässä kävellään ilman kenkiä eli avojaloin. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Kesällä on terveellistä kävellä avojaloin eli ilman kenkiä. Näin sanovat fysioterapeutit.

Eniten avojaloin kävely vaikuttaa jalkapohjiin. Jalkapohjan lihakset alkavat toimia tehokkaammin.

Vaikutus tuntuu kuitenkin koko kehossa. Kun jalkapohjan lihakset aktivoituvat, ihmisen koko keho herää, fysioterapeutit kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä