Tiistai 28.9.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka selvitti Suomen tuulivoiman kehitystä?

Oikea vastaus:

Sitra.

2.Koska Suomen sähkönkulutus on kaksinkertaistunut?

Oikea vastaus:

Vuoteen 2050 mennessä.

3.Kuinka suuri osuus tuulivoimalla silloin on?

Oikea vastaus:

Kaksi kolmasosaa sähköstä.

4.Mikä on Ford?

Oikea vastaus:

Yhdysvaltalainen autofirma.

5.Kuinka monta uutta tehdasta Ford aikoo rakentaa?

Oikea vastaus:

4.

6.Miksi Ford investoi niin paljon sähköautoihin?

Oikea vastaus:

USA siirtyy kohti sähköistä liikennettä.

7.Kuinka paljon ruuan hinta ensi vuonna ehkä nousee?

Oikea vastaus:

1,8 prosenttia.

8.Mitkä kustannukset ruuantuotannossa ovat kasvaneet?

Oikea vastaus:

Lannoitteiden, rehun ja rakentamisen hinnat.

9.Kuka selvitti rahapelien ongelmia?

Oikea vastaus:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

10.Kuinka suuri osa ongelmapelaajista sai sosiaalietuutta?

Oikea vastaus:

31 prosenttia.

11.Mitkä olivat selvityksen sosiaalietuuksia?

Oikea vastaus:

Työttömyysetuus, sairauspäiväraha, työkyvyttömyyseläke ja toimeentulotuki.

12.Missä maassa Göteborg on?

Oikea vastaus:

Ruotsissa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä