Tiistai 28.9.2021 (radio)

Tuulivoima

Kuvassa tuulivoimala wpd:n Mäkikankaan tuulipuistossa Pyhäjoella
Tuulivoima on tulevaisuuden kustannustehokas energiamuoto. Kuva: wpd Windmanager Suomi Oy

Tuulivoima on taloudellisesti tehokkain tapa lisätä sähköntuotantoa, kertoo Sitran selvitys.

Suomi voi saavuttaa päästöjen vähennystavoitteen, kun liikenne, lämmitys ja teollisuus alkavat toimia enemmän sähköllä. Selvitys kertoo, että sähkön kulutus kaksinkertaistuu vuoteen 2050 mennessä.

Sitra kertoo, että tuulivoima maa-alueilla voi tuottaa jopa kaksi kolmasosaa Suomen sähköstä vuonna 2050.

Tärkeää on pystyä varastoimaan energiaa. Avuksi voi tulla vetyteknologia.

Suomen Tuulivoimayhdistys laskee, että Sitran arvio tarkoittaa joitakin tuhansia uusia tuulivoimaloita.

Sähköautot

sähköauto latauksessa
Liikenteen sähköistäminen vähentää ilmastopäästöjä. Kuva: AOP

Yhdysvaltalainen autofirma Ford aikoo investoida lisää sähköautojen tuotantoon.

Ford investoi yli 11 miljardia dollaria eli 9,8 miljardia euroa ja rakentaa 4 uutta tehdasta. Niissä valmistetaan sähköautoja ja niiden akkuja.

Ford kertoo, että investoinnit nostavat yhtiön eturintamaan, kun USA siirtyy kohti sähköistä liikennettä. Ford sanoo, että 40 - 50 prosenttia sen autoista voi olla täyssähköisiä vuoteen 2030 mennessä.

Ruuan hinta

Peruselintarvikkeita ruokakaupan ruokakorissa.
Ruokakorin hinta on kallistumassa ensi vuonna. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Ruuan hinta lähtee ensi vuonna voimakkaaseen kasvuun, ennustaa Pellervon taloustutkimus.

Hinnat voivat kohota 1,8 prosenttia. Se on enemmän kuin kuluttajahintojen yleinen nousu.

PTT sanoo, että ruuan hinnannousu johtuu kustannusten kasvusta. Varsinkin lannoitteiden, rehun ja rakentamisen hinnat ovat nousseet.

Rahapeliongelmat

Eläkeläisnainen pelaa rahapeliä.
Rahapelit voivat olla iso ongelma niille, joiden toimeentulo on palkansaajia heikompi. Kuva: Mikko Koski / Yle

Rahapeliongelma on yleisempi niillä, jotka saavat sosiaalietuuksia. Myös riskitasolla pelaaminen on yleisempää kuin muilla. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvitys.

31 prosenttia ongelmapelaajista tai riskipelaajista on saanut vähintään yhtä Kelan sosiaalietuutta vuonna 2016. Kaikilla vastaajilla osuus oli 21 prosenttia.

Selvityksessä sosiaalietuuksia olivat työttömyysetuus, sairauspäiväraha, työkyvyttömyyseläke ja toimeentulotuki.

Räjähdys Göteborgissa

Kartalla Göteborg Ruotsissa
Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Ruotsin Göteborgissa yli 20 ihmistä on joutunut sairaalaan räjähdyksestä kerrostalossa.

Osa on loukkaantunut vakavasti. Satoja ihmisiä evakuoitiin kodeista.

Räjähdys sattui varhain aamulla. Syy ei ole selvillä. Poliisi sanoo, ettei räjähdys johtunut luonnollisesta syystä, esimerkiksi kaasuräjähdyksestä.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Keskiviikkona päivällä enimmäkseen poutainen sää jatkuu. Suuressa osassa maata on pilvistä.

Lämpötila on pääosin 10 asteen tuntumassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä