Tiistai 29.11.2022 (radio)
Demokratiapalkinto Selkokeskukselle

Selkokeskus on saanut Demokratiapalkinnon.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson luovutti palkinnon Selkokeskukselle tiistaina. Palkinnon perusteluissa sanotaan, että tieto kuuluu kaikille.
Selkokeskus antaa tietoa vaikeista asioista helpolla suomen kielellä eli selkokielellä. Selkokeskus on antanut tietoa esimerkiksi koronaviruksesta ja Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.
Selkokeskuksen kehittämispäällikkö Henna Kara sanoo, että ymmärrettävä tieto on hyvä ase valeuutisia vastaan. Se on tärkeää, kun maailmassa on kriisejä.

Oikeusministeriö jakaa Demokratiapalkinnon joka toinen vuosi. Palkinto on 10000 euroa.
Uusia vastaanottokeskuksia
Maahanmuuttovirasto eli Migri perustaa uusia vastaanottokeskuksia. Lisäksi vanhoihin vastaanottokeskuksiin tulee lisää paikkoja.
Suomeen perustetaan 3 uutta vastaanottokeskusta. Ne tulevat Helsinkiin, Keravalle ja Outokumpuun.
Uusia vastaanottokeskuksia tarvitaan, koska monet ukrainalaiset pakenevat sotaa. Ukrainalaisia on tullut paljon myös Suomeen.
Lääkäreiden etävastaanotot
Lääkäreiden etävastaanottoja aiotaan lisätä.
Toivotaan, että etäpalvelut helpottavat lääkäripulaa. Monissa pienissä kunnissa lääkäreitä on liian vähän.
Lääkäriopiskelijat ovat kuitenkin huolissaan asiasta. He sanovat, että etävastaanottotyötä ei opeteta vielä tarpeeksi. Siksi työ etävastaanotolla ei sovi vastavalmistuneelle lääkärille, opiskelijat sanovat.
Myös lääketieteen professori Jarmo Jääskeläinen sanoo, että lääkärin pitää ensin osata tutkia potilaita perinteisellä tavalla. Vasta sen jälkeen hän voi pitää myös etävastaanottoa.
Tampereen kissaratikka

Tampereen liikenteessä kulkee nyt myös kissaratikka. Ratikassa on siis kissojen kuvia.
Taiteilija Milla Vuorela on maalannut kissaratikan kylkiin mustia kissoja. Kissoja on 151, tai noin 151, Vuorela sanoo. Hän ei ole enää ihan varma, kuinka monta kissaa hän maalasi.
Kissaratikka on Tampereen taideratikka. Taideratikka aloitti vuosi sitten. Ratikan kuvat vaihtuvat puolen vuoden välein. Nyt on kissakuvien vuoro.
Sää

Sää on pilvistä. Lumisateita liikkuu Suomen yli pohjoiseen.
Lunta sataa eniten Keski-Suomessa. Etelässä ja pohjoisessa on poutaista, eli sateita ei saada.
Lämpötila on etelässä nollan vaiheilla, muualla on vähän pakkasta.