Tiistai 29.1.2019 (radio)

Monissa hoivafirmoissa on laiminlyöntejä

Attendon lähihoitaja ulkoiluttaa Hopehelmen asiakasta
Attendon lähihoitaja ulkoiluttaa asukasta. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Ylen selvitys kertoo, että hoivafirma Attendolla on ongelmia ympäri Suomea. Attendo on Suomen suurin hoivafirma. Esimerkiksi Espoon Laaksolahdessa asukkaille ei ole annettu tarpeeksi ruokaa. Lisäksi lääkkeitä on annettu ilman lääkärin määräystä.

Aluehallintovirasto on tehnyt monta päätöstä Attendon hoivakodeista. Päätöksissä on vaadittu korjauksia hoivakotien toimintaan. Osassa hoivakodeista ongelmat ovat jatkuneet monia vuosia.

Ylen selvitys kertoo, että myös Mehiläisen hoivakodeissa on laiminlyöntejä. Esimerkiksi Kouvolassa asukas oli letkuruokinnassa ilman ravintoa 18 tuntia.

Eilen kerrottiin ongelmista Esperi Caren hoivakodeissa eri puolilla Suomea. Esperin toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni erosi työstä. Firma kertoi erosta tiistaiaamuna.

Kaikki oppositiopuolueet ovat lähdössä mukaan mahdolliseen välikysymykseen. SDP on ehdottanut välikysymystä vanhustenhoidosta. Välikysymys mittaa sitä, onko hallituksella eduskunnan luottamus.

Posti irtisanoo työntekijöitä

Postinkantaja
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Posti aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Ne koskevat hallintoa ja postipalveluita. Posti kertoo, että syy on postimäärän raju väheneminen.

Ehkä enintään 236 vakituista työntekijää menettää työn. Lisäksi tulee lomautuksia, ja myös osa-aikatyötä lisätään. Posti hakee kasvua verkkokaupasta ja logistiikkapalveluista.

Työntekijät sanovat, että irtisanomisten takia postipalvelun laatu heikkenee entistä enemmän.

Syntyvyys laskee edelleen

vauva haukottelee
Suomen väkiluku kasvaa vain maahanmuuton avulla. Kuva: AOP

Syntyvyys jatkoi laskua viime vuonna. Tilastokeskus kertoo, että viime vuonna syntyi yhteensä noin 47 300 lasta. Se on yli 3 000 vähemmän kuin vuonna 2017.

Suomessa asuvat naiset saavat elämän aikana keskimäärin 1,4 lasta. Luku on mittaushistorian alhaisin.

Suomen väkiluku oli vuoden lopussa runsaat 5 521 000. Väkiluvun kasvu oli viime vuonna runsaat 8 600. Kasvu johtui maahanmuutosta.

Darude menee Euroviisuihin

Sebastian Rejman ja Darude
Sebastian Rejman (vas.) ja Darude eli Ville Virtanen. Kuva: Yle

Suomen edustaja kevään Euroviisuissa on Darude. Edustuskappale valitaan Uuden Musiikin Kilpailussa 2. maaliskuuta.

Darude eli muusikko Ville Virtanen on kansainvälisesti tunnettu artisti. Daruden maailmanlaajuinen hitti oli single Sandstorm.

Darude esiintyy kilpailussa yhdessä vierailevan solistin Sebastian Rejmanin kanssa. Euroviisut järjestetään Tel Avivissa Israelissa toukokuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä