Tiistai 29.6.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatartunnat

Autojono Vaalimaan raja-asemalla.
Jalkapallon EM-kisaturistit jonottivat Vaalimaalla, Suomen ja Venäjän rajalla, viime viikolla. Kuva: Niklas Joki / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa on kääntynyt kasvuun viime viikon aikana. Tänään on raportoitu yli 200 uutta tartuntaa.

Pietarin kisaturisteilta on löytynyt ainakin noin 300 koronatartuntaa, joista iso osa on Helsingin seudulla.

Kisaturistien tartunnoista on Helsingissä tullut ainakin 10 jatkotartuntaa. Karanteenissa on noin 800 ihmistä.

Ministerivaihdokset

Hanna Sarkkinen, sosiaali- ja terveysministeri, Vasemmistoliiton kansanedustaja
Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen. Kuva: Rami Moilanen / Yle

Hallituksessa on tapahtunut ministerivaihdoksia.Vasemmistoliitto on vaihtanut ministereitä.

Aino-Kaisa Pekonen lopetti työn sosiaali- ja terveysministerinä. Uusi ministeri on Hanna Sarkkinen.

Myös opetusministeri vaihtui. Jussi Saramo lopetti opetusministerinä, kun Li Andersson tuli takaisin työhön äitiysloman jälkeen.

Kasviproteiinit

Vegaanituotteet.
Kasviproteiinien myynti kasvaa nyt nopeasti. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Suomalaiset syövät kasviproteiineja enemmän kuin ennen.

Suomalaiset ostivat viime vuonna esimerkiksi nyhtökauraa ja muita lihankorvikkeita yli 50 miljoonalla eurolla. Kasviproteiinien kulutus kasvoi yli 30 prosenttia edellisvuodesta.

Luonnonvarakeskus kertoo, että samalla lihankulutus on vähän vähentynyt. Viime vuonna suomalaiset söivät noin 79 kiloa lihaa henkeä kohti.

Muovin kierrätys

Muovin kierrätyspiste.
Kierrätyspisteisiin tuotiin viime vuonna muovia ennätysmäärä. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomalaiset kierrättävät ahkerasti muovia.

Viime vuonna suomalaiset veivät kierrätyslaatikoihin noin 29 000 tonnia muovia. Se on ennätysmäärä ja 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Kierrätysmuovi viedään muovijalostamoon Riihimäelle. Siellä muovit lajitellaan, pestään ja silputaan.

Kierrätysmuovista valmistetaan esimerkiksi kukkaruukkuja ja vessaharjoja.

Astronauttihaku

Astronautti Tim Kopra avaruuskävelyllä 22. joulukuuta 2015.
Yhdysvaltalainen astronautti Tim Kopra avaruuskävelyllä vuonna 2015. Kuva: Nasa / EPA

Tuhannet ihmiset ovat hakeneet astronautiksi eli avaruuslentäjäksi. Euroopan avaruusjärjestö ESA sai yhteensä 22 000 hakemusta.

Astronautiksi haki myös noin 300 suomalaista. Heistä noin 60 oli naisia.

Euroopan avaruusjärjestö valitsee korkeintaan 6 ura-astronauttia. Ura-astronautit ovat ESA:n henkilökuntaa, ja he pääsevät pitkille avaruuslennoille.

Lisäksi ESA valitsee noin 20 projektiastronauttia. Heitä voidaan tarpeen mukaan palkata mukaan jollekin tietylle lennolle.

Säätiedot

sääkartta keskiviikko 30.6.2021
Kuva: Yle

Sää on aurinkoista. Idässä voi kuitenkin sataa vähän vettä.

Keskiviikon päivälämpötila on 20-28 astetta. Pohjois-Lapissa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä