Tiistai 29.9.2020 (radio)

Koronaviruspandemia kiihtyy

Kuvassa on maski ihmisen kädessä.
Kasvomaskia on hyvä käyttää aina paikoissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä, esimerkiksi bussissa, teatterissa, lukiossa ja ammattikoulussa. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronaviruspandemia kiihtyy Helsingin seudulla. Tartunnat ovat lisääntyneet. Erityisesti ovat lisääntyneet 20–30 vuotiaiden tartunnat.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että Helsingin seudun kunnissa pitää lisätä varotoimia.

Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat antaneet suosituksen kasvomaskeista. Kaupungit suosittelevat, että yli 15-vuotiaiden on hyvä käyttää kasvomaskia lukioissa ja ammattikouluissa ja muissa paikoissa, joissa on paljon ihmisiä.

Korona on lisännyt tuen tarvetta kouluissa

Monissa kouluissa palataan ensi viikolla lähiopetukseen. Kuvassa Otalammen koulun oppilaita historian ja yhteiskuntaopin tunnilla.
Suurin osa peruskoululaisista oli keväällä etäopetuksessa. Nyt koulut ovat taas auki normaalisti. Kuva: Mikko Koski / Yle

Monet peruskoululaiset tarvitsevat aiempaa enemmän tukea koulunkäyntiin. Koululaiset olivat keväällä paljon etäopetuksessa koronatilanteen takia.

Yle kysyi eri kunnista, miten kevään poikkeusolot ovat vaikuttaneet oppilaisiin. Jopa 30 prosenttia oppilaista tarvitsee aiempaa enemmän tukea koulunkäyntiin.

Kunnat ovat palkanneet kouluihin esimerkiksi lisää opettajia ja koulunkäyntiavustajia auttamaan oppilaita.

Korona ei nostanut paljon ruoan hintaa

Lähikuva S-marketin ostoskorista ostoksineen.
Eniten kallistuvat marjat, hedelmät, liha ja vihannekset. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Koronatilanne ei ole nostanut ruoan hintaa paljon Suomessa. Ruokatavaroita on saatu Suomeen ulkomailta hyvin.

Tutkijat arvioivat, että ruoan hinta nousee Suomessa tänä vuonna ehkä 1,5 prosenttia. Ensi vuonna ruoan hinta nousee ehkä 0,5 prosenttia.

Eniten kallistuvat marjat ja hedelmät. Myös liha ja vihannekset kallistuvat.

Linnan juhlat on peruttu

Presidentti tanssi Linnan juhlissa.
Tänä vuonna ei juhlita linnassa, mutta Yle välittää itsenäisyyspäivänä paljon ohjelmaa itsenäisyyspäivän tapahtumista. Kuva: AOP

Perinteinen itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto Linnan juhlat on peruttu tältä vuodelta. Linnan juhliin on kokoontunut tavallisesti noin 2000 ihmistä. Koronatilanteen takia juhlia ei tänä vuonna järjestetä.

Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että itsenäisyyspäivää juhlitaan nyt kaikkien suomalaisten kanssa. Yle näyttää itsenäisyyspäivän tapahtumia televisiossa ja netissä. Yle näyttää myös koosteita vanhoista Linnan juhlista.

Suomen itsenäisyyspäivä on 6. joulukuuta.

Sää

tummia pilviä taivaalla ja harmaa meri
Keskiviikkona voi tulla sadekuuroja. Kuva: AOP

Sää on keskiviikkona puolipilvistä tai pilvistä. Paikoin voi tulla yksittäisiä sadekuuroja. Lämpötila on 11 ja 16 asteen välillä, Lapissa 8 ja 12 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä