Tiistai 30.10.2018 (radio)

Eläinten määrä vähenee

Pingviinejä Etelämantereella.
Ilmaston lämpeneminen tuhoaa pingviinien elinympäristöä etelänavalla. Kuva: Dean lewins / EPA

Villieläinten määrä maapallolla on vähentynyt nopeasti.

Ympäristöjärjestö WWF:n raportti kertoo, että noin 50 vuodessa nisäkkäiden, kalojen, matelijoiden, sammakoiden ja lintujen määrä maapallolla on vähentynyt jo 60 prosenttia. Eniten eläinten määrä on vähentynyt Etelä- ja Keski-Amerikassa.

Eläinten väheneminen johtuu siitä, että niiden elinympäristöt tuhoutuvat. Elinympäristöjä tuhoaa ihminen, joka esimerkiksi raivaa metsiä maatalouden käyttöön. Kalalajeja taas uhkaa ylikalastus.

Suomessa nisäkkäiden tilanne on kohtuullinen, mutta monien lintujen tilanne on huono.

Kiina ja uhanalaiset eläimet

Sarvikuono.
Sarvikuonoja on maailmassa jäljellä muutama tuhat. Kuva: Getty Images

Kiina lieventää uhanalaisten eläinten myyntikieltoa.

Erittäin uhanalaisten eläinten osien myynti on ollut Kiinassa kiellettyä vuodesta 1993. Nyt Kiina sallii niiden myynnin tieteellisiin, lääketieteellisiin ja kulttuurisiin tarkoituksiin.

Kiinalainen lääketiede on kiinnostunut esimerkiksi sarvikuonon ja tiikerin osista. Ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että kummankaan eläimen osat parantavat mitään sairauksia.

Rajoitusten lieventämisen pelätään lisäävän tiikerin ja sarvikuonon salametsästystä. Tiikereitä on jäljellä maailmassa alle 4000 ja sarvikuonoja muutama tuhat.

Indonesian lentoturma

Merestä on löydetty matkustajakoneturman uhreille kuuluvaa omaisuutta.
Merestä on löydetty tavaraa, joka kuului pudonneen koneen matkustajille. Kuva: EPA

Indonesia on määrännyt tutkittavaksi kaikki lentokoneet, jotka ovat samanlaisia kuin maanantain turmakone.

Lion Airin matkustajakone putosi eilen mereen pian nousun jälkeen.

Koneessa oli 189 ihmistä. Viranomaiset sanovat, että kaikki kuolivat turmassa.

Peltipoliisit 

Uuden sukupolven ensimmäinen kameratolppa asennettiin nelostielle Sysmän Onkiniemeen lokakuussa.
Ensimmäiset uudenlaiset peltipoliisit tulevat nelostielle. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

Liikenteen valvontaan on tulossa uusia, entistä tehokkaampia peltipoliiseja.

Uudet peltipoliisit eli valvontakamerat mittaavat autojen ajonopeuksia jo 150 metrin päästä. Yksi kamera pystyy myös seuraamaan yhtä aikaa 32 eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilla.

Uusia kameroita aletaan asentaa ensi vuoden alkupuolella.

Poliisi kertoo, että uusille tieosuuksille tulee lähivuosina 500 kameratolppaa ja niihin 150 valvontakameraa.

Myös vanhat peltipoliisit jäävät käyttöön.

Veronpalautukset

Veropäätös
Veronpalautukset maksetaan tileille joulukuussa´. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Veronpalautuksia maksetaan tänä vuonna lähes 3 miljardia euroa. Palautusta saa liki 3,6 miljoonaa ihmistä, Verohallinto kertoo.

Yli tuhannen euron veronpalautuksen saa melkein miljoona suomalaista.

Veronpalautukset maksetaan tileille 11. joulukuuta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä