Tiistai 30.11.2021 (radio)


Hallituksen koronaneuvottelut

Krista Kiuru.
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Hallitus on neuvotellut tiistaina koronatilanteesta. Hallitus on keskustellut siitä, mitä Suomessa pitää tehdä, että koronatilanne paranee. Hallitusta huolettaa erityisesti uusi koronaviruksen omikronmuunnos.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru sanoi iltapäivällä, että hallitus haluaa toimia nopeasti. Hallitus on keskustellut myös koronapassin käytön lisäämisestä.

Tiistaina on raportoitu 900 uutta koronatartuntaa.

Sanna Marin jäi etätöihin

Pääministeri Sanna Marin Ylen televisiouutisten haastateltavana Eduskunnan Valtiosalissa.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Toni Määttä / Yle

Pääministeri Sanna Marin on jäänyt etätöihin. Syy on se, että Marinilla on lieviä flunssaoireita.

Hän työskentelee toistaiseksi virka-asunnossa Kesärannassa. Marin käy myös koronatestissä.

Pääministeri Marin on osallistunut hallituksen neuvotteluihin tiistaina etäyhteydellä.

Inflaatio

Teboilin pihassa olevassa hintataulussa on polttoaineiden hintoja. 98-oktaanisen bensan litrahinta on sentin yli kaksi euroa.
Esimerkiksi bensiinin hinta on noussut paljon. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Inflaatio eli hintojen nousu on nopeutunut paljon Euroalueella.

EU:n tilastovirasto kertoo, että kuluttajahinnat nousivat marraskuussa melkein 5 prosenttia Euroalueella. Kuluttajahinnat ovat nousseet enemmän kuin 20 vuoteen.

Merkittävä syy on energian hinta. Energia on kallistunut paljon monissa maissa.

Suksitehtaan tulipalo

Pelastajia sammuttamassa tulipaloa lumisella pihalla.
Suksitehdas kärsi isot vahingot. Kuva: Ari Tauslahti / Yle

Joensuussa syttyi tiistaina päivällä iso tulipalo suksivoidetehtaassa. Ainakin 1 ihminen sai tulipalossa vakavia vammoja. Lisäksi 2 ihmistä sai lieviä vammoja.

Kaikki suksivoidetehtaan työntekijät pääsivät ulos palavasta tehtaasta. Tehtaaseen tuli tulipalossa isot vahingot.

Vielä ei tiedetä, mistä suksivoidetehtaan palo Joensuussa syttyi.

Tunnuslukujen urkkijat

Henkilö maksaa ostoksia maksupäätteellä.
Varkaat ovat urkkineet ihmisten tunnuslukuja kassalla. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Poliisi varoittaa varkaista, jotka urkkivat maksukorttien tunnuslukuja.

Varkaat ovat katsoneet kaupan kassalla ihmisten tunnuslukuja, kun ihminen näppäilee tunnusluvun. Sen jälkeen ihmiseltä on varastettu luottokortti, jonka tunnusluvun rikollinen on nähnyt.

Poliisi sanoo, että tällaisia tapauksia on ollut eri puolilla Suomea. Poliisi sanoo, että maksukortin tunnusluku pitää näppäillä niin, että muut ihmiset eivät näe tunnuslukua.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Koko Suomessa on pakkasta.

Etelässä ja lännessä on keskiviikkona poutaista eli ei sada. Myös aurinko paistaa monin paikoin. Idässä ja pohjoisessa sataa lunta. Lämpötila on -5 ja -15 asteen välillä, Pohjois-Lapissa on kylmempää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä