Tiistai 30.3.2021 (radio)


Koronarokotteiden teho

Pfizer-BioNtech (Comirnaty) koronarokotetta Lappeenrannassa 17.3.2021.
Koronarokotteet antavat suojaa koronatautia vastaan. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Koronarokotteista on saatu uutta tietoa. Uusi tutkimus kertoo, että koronarokotteet vähentävät koronatartuntoja tehokkaasti.

Amerikkalaisessa tutkimuksessa oli mukana terveydenhuollon työntekijöitä, jotka saivat koronarokotteen. Ensimmäinen rokote esti 80 prosenttia koronatartunnoista, ja toinen rokote esti 90 prosenttia koronatartunnoista.

Koronarokotteet antoivat suojaa myös koronaviruksen muunnoksia vastaan. Se on hyvä uutinen, koska koronaviruksen muunnokset tarttuvat helposti ja ne ovat levinneet nopeasti eri puolilla maailmaa.

Suomen koronaluvut

Sairaanhoitaja keskustelee autossa istuvan asiakkaan kanssa koronavirustestin näytteenottopisteellä.
Sairaanhoitaja keskusteli asiakkaan kanssa koronavirustestin näytteenottopisteellä Espoon Otaniemessä helmikuussa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kertonut, että Suomessa on 4 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 826 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on 420. Suomessa on löydetty yhteensä noin 77 000 koronatartuntaa.

Suomen koronarokotukset

Sairaanhoitaja pistää koronarokotteen potilaalle Porvoossa. 18.3.2021.
Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Koronarokotukset etenevät Suomessa. Noin 860 000 suomalaista on rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntija Mia Kontio kertoo, että tällä viikolla Suomeen saadaan iso määrä koronarokotteita.

Kontio uskoo, että viikon päästä jo yli miljoona suomalaista on saanut koronarokotteen.

Asuntojen hinnat

Kerrostalon lasitettuja parvekkeita.
Taloyhtiöt tekevät vuosittain palvelu- ja tavarahankintoja noin 11 miljardilla eurolla. Usein hankinnoista vastaa taloyhtiön palkkaama isännöitsijä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Asuntojen hinnat menevät eri suuntiin eri puolilla Suomea.

Asuntojen hinnat nousevat suurissa kaupungeissa. Helsingin seudulla asunnot olivat helmikuussa 3,4 prosenttia kalliimpia kuin vuosi sitten. Asuntojen hinnat nousivat myös Tampereella, Oulussa ja Turussa.

Muualla Suomessa asuntojen hinnat ovat vähän laskeneet.

Suezin kanava

Suezilla aluksen vapautusoperaatio jatkuu ruoppaajien avulla.
Liikenne pysähtyi Suezin kanavassa, kun iso laiva juuttui kanavaan kiinni. Kuva: EPA

Suezin kanava on taas auki. Kanavalla on kuitenkin ruuhkaa. Monet laivat odottavat, että ne pääsevät kulkemaan kanavan läpi.

Ruuhkan syy on onnettomuus, joka tapahtui viikko sitten. Silloin yli 400 metriä pitkä laiva jäi Suezin kanavaan kiinni. Siksi muut laivat eivät päässeet kanavaan.

Maanantaina laiva saatiin irti, ja liikenne toimii taas.

Keskiviikon sää

sääkartta
Kuva: Yle

Keskiviikkona paistaa aurinko maan etelä- ja keskiosassa. Lapissa tulee päivän aikana lumikuuroja.

Lämmintä on 1 ja 10 asteen välillä, mutta tuuli lisää kylmän tuntua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä