Tiistai 30.4.2019 (radio)

Rinne sai vastaukset

Hallitustunnustelija Antti Rinne mediatilaisuudessaan eduskunnan valtiosalissa vappuaattona
Antti Rinne toimii hallitustunnustelijana. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Eduskuntapuolueet ovat antaneet vastaukset hallitustunnustelija Antti Rinteen kysymyksiin. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo, että vastaukset ovat asiallisia ja hyviä.

Rinne pyytää vielä lisätietoja eduskuntapuolueiden mielipiteistä Eurooppa-, ilmasto- ja talouspolitiikkaan. Hallitustunnustelija Rinne arvioi, että hallitusneuvottelut voidaan aloittaa ensi viikolla.

Stockmann vähentää työntekijöitä

Stockmannin tavaratalo Helsingissä.
Stockmann etsii keinoja vähentää tappiota. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Tavaratalofirma Stockmann aloittaa yt-neuvottelut. Työpaikan voi menettää 160 työntekijää. Stockmann on tehnyt tappiota tammi-maaliskuussa noin 20 miljoonaan euroa.

Stockmann sanoo, että kustannuksia pitää pienentää ja tavaratalon pitää uudistua, että toiminta saadaan kannattavaksi. Tavaratalojen myyjiä ei vähennetä.

Firmat vaativat ilmastopäätöksiä

Tehdasalue.
Öljy-yhtiö Neste on yksi allekirjoittajista. Kuvassa Nesteen jalostamo Porvoossa. Kuva: Ismo Henttonen / Neste Oil

Yli 50 isoa eurooppalaista firmaa vaatii poliitikoilta ilmastopäätöksiä.

Firmat ovat lähettäneet EU-maiden johtajille kirjeen, jossa vaaditaan tavoitteeksi hiilineutraalia Eurooppaa vuonna 2050. Firmat haluavat tietää varmasti, että niiden kannattaa käyttää rahaa puhtaaseen tekniikkaan.

Suomesta kirjeen ovat allekirjoittaneet esimerkiksi hissiyhtiö Kone, öljy-yhtiö Neste ja sähköntuottaja Fortum.

Japani saa uuden keisarin

Akihito osallistuu seremoniaan Tokiossa.
Naruhito tuli keisariksi vuonna 1989. Kuva: EPA

Japanissa vaihtuu valta. Keisari Akihito on luopunut tänään keisarin tehtävistä. Akihito on 85-vuotias. Hän luopuu vallasta terveyssyistä. Akihito on ollut Japanin keisari 30 vuotta.

Huomenna keskiviikkona uudeksi keisariksi tulee Akihiton poika kruununprinssi Naruhito.

Vapunvietto alkoi

Unto Seppäsen patsas lakitettuna vappuna Kouvolassa
Myös muissa kaupungeissa kuin Helsingissä lakitetaan Vappuna patsaita. Kouvolassa lakitettiin Unto Seppäsen patsas. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Tänään ja huomenna juhlitaan Vappua. Monien mielestä vapun juhlinta alkoi kello 18, kun Havis Amandan patsaalle puettiin lakki päähän Helsingissä.

Myös muissa kaupungeissa on lakitettu patsaita. Vapun sää on viileä. Monia se ei haittaa. Vappuna ollaan juhlamielellä. Vapusta alkaa kevät.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä