Tiistai 30.5.2017 (radio)

Turvapaikahakijoita ja paperittomia huijataan työmarkkinoilla

Yasir Alshbeb yritti tappaa itsensä 8.3.2017
Kuva: Markku Pitkänen

Turvapaikanhakijoita ja paperittomia käytetään hyväksi työmarkkinoilla.

Ylen ruotsinkielinen toimitus kertoo neljästä turvapaikanhakijasta. Miehet työskentelivät suomalaiselle työnantajalle yhdeksän kuukautta, mutta eivät saaneet yhtään palkkaa. Miehet olivat tehneet työsopimuksen.

Turvapaikanhakijat ovat nyt palanneet vastaanottokeskukseen. Työnantajasta on tehty rikosilmoitus.

Myrsky tappoi Moskovassa

Kaatuneiden puiden alle jääneitä autoja.
Ainakin seitsemän ihmistä kuoli myrskyssä. Kuva: Sergei Ilnitsky / EPA

Moskovassa voimakas myrsky surmasi eilen vähintään 14 ihmistä. Yli 130 ihmistä loukkaantui.

Useita ihmisiä jäi puiden alle, kun ne kaatuivat kovan tuulen vuoksi. Tuuli myös repi irti talojen kattoja, katkoi sähköjohtoja ja sekoitti liikennettä.

Syyttäjä valittaa irakilaisveljesten tuomiosta

Tiedotusvälineiden edustajia odottamassa saliin pääsyä Pirkanmaan käräjäoikeuden aulassa.
Kuva: Marjut Suomi

Syyttäjä aikoo valittaa tuomiosta, joka vapautti irakilaiset veljekset. Heitä syytettiin osallistumisesta joukkomurhaan.

Pirkanmaan käräjäoikeus päätti viime viikolla, että veljekset eivät osallistuneet joukkomurhaan.

Syyttäjä tekee valituksen hovioikeuteen. Syyttäjä sanoo, että veljekset osallistuivat joukkomurhaan ja vaatii, että heidät tuomitaan elinkautiseen vankeuteen.

Joukkomurha tehtiin Irakissa Camp Speicherin sotilastukikohdassa vuonna 2014.

Luvaton rajanylitys Venäjältä Suomeen

Nuijamaan rajavartijoita rajanylityspaikalla.
Nuijamaan rajavartijoita rajanylityspaikalla. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Kolme miestä on tullut luvatta Venäjältä Suomeen.

Miehet ylittivät Venäjän ja Suomen rajan viime yönä. He ovat hakeneet turvapaikkaa Suomesta.

Miehet ovat noin 30-vuotiaita. Vielä ei tiedetä, minkä maan kansalaisia he ovat.

Valepoliiseista paljon ilmoituksia

Henkilö surfaa netissä.
Poliisin mukaan tyypillinen huijatuksi tullut on auttamishaluinen ja hyväuskoinen. Uhrit ovat sekä naisia että miehiä. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Valepoliiseista on ilmoitettu poliisille tänä vuonna jo lähes 200 kertaa.

Poliiseina esittäytyvät huijarit soittavat puhelimella vanhuksille ja kysyvät heidän pankkitunnuksiaan.

Jos huijarit saavat pankkitunnukset, he menevät ihmisten pankkitileille ja varastavat sieltä rahaa.       

Poliisi muistuttaa, ettei se koskaan kysele verkkopankin tunnuksia soittamalla puhelimella.

Lapset uskovat koulussa vain noin kaksi ensimmäistä vuotta, että he oppivat uusia asioita helposti.

Tutkijat haluavat, että lapset uskovat itseensä

Happy children jumping.
Kuva: Annika Rauhala

Lapset uskovat koulussa vain noin kaksi ensimmäistä vuotta, että he oppivat uusia asioita helposti.

Oppilaiden luottamus itseensä heikkenee, kun he ovat kolmannella luokalla.

Suomalaiset tutkijat kehittävät nyt ohjelmaa, jonka avulla lapset oppivat luottamaan itseensä.

Jos ohjelma toimii, sitä käytetään ehkä myös muissa kouluissa ja opettajien koulutuksessa.

Ohjelmaa saatetaan viedä myös ulkomaille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä