Tiistai 30.6.2015

Fennovoima jätti lupahakemuksen viime hetkillä

Fennovoiman konttori Pyhäjoella.
Fennovoima haluaa rakentaa ydinvoimalan Pyhäjoelle. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
Fennovoima on jättänyt hakemuksen ydinvoimalan rakentamisesta. Hakemus saapui työ-ja elinkeinoministeriöön viime hetkillä. Fennovoima sanoo, että firma on saanut uuden omistajan Kroatiasta. Ydinvoimalalla pitää olla vähintään 60 prosentin kotimainen omistus, jotta voimala saa luvan. Omistajien pitää olla joko Suomesta tai EU-alueelta. 

Hakemus menee seuraavaksi viranomaisten tarkasteluun. Asiaa käsitellään ainakin kaksi (2) vuotta.

Ydinvoimala rakennetaan Pyhäjoelle Pohjois-Pohjanmaalle, jos ydinvoimala saa rakentamisluvan. Ydinvoimala tuottaa sähköä vasta vuonna 2024.

Kreikassa jonotetaan rahaa

Pankkiautomaaattijono.
Eläkeläiset pääsevät keskiviikkona pankkiin. Kuva: Alexandros Vlachos / EPA
Kreikassa on pulaa rahasta. Pankit ovat edelleen kiinni ja ihmiset eivät saa rahaa. Kreikka aikoo avata osittain noin tuhat (1000) pankkikonttoria keskiviikkona, jotta eläkeläiset saavat rahaa. Kreikan pankit pysyvät kiinni ainakin sunnuntaihin saakka. Tällä hetkellä rahaa saa vain joistakin pankkiautomaateista, joissa on pitkät jonot.

Suomen Kreikan-suurlähetystö sanoo, että matkailijoiden kannattaa ottaa rahaa mukaan Suomesta, koska luottokortit eivät välttämättä toimi Kreikassa.

Kreikalla on vaikeuksia, koska se ei pysty maksamaan velkojaan. Kreikan pitää tiistaina maksaa 1,5 miljardia euroa Kansainväliselle valuuttarahastolle IMF:lle. Kreikka ei aio maksaa velkaansa.

Kohuliikemies Donald Trump joutui boikottiin

Liikemies Donald Trump puhui republikaanisen puolueen vieraille Des Moines`ssa, Iowan osavaltiossa, 16. toukokuuta.
Donald Trump vaalitilaisuudessa Yhdysvalloissa. Kuva: Scott Olson / AFP / Lehtikuva
Amerikkalainen liikemies ja televisiotähti Donald Trump on suututtanut ihmisiä vaalipuheellaan. Trump väitti vaalitilaisuudessa, että meksikolaiset siirtolaiset ovat raiskaajia ja huumeiden salakuljettajia. Trump haluaa Yhdysvaltain presidentiksi ja pyrkii republikaanien presidenttiehdokkaaksi.

Televisioyhtiöt eivät pidä Trumpin puheista ja lopettavat yhteistyön liikemiehen kanssa. Esimerkiksi televisioyhtiö NBC ei enää näytä liikemiehen Diili-ohjelmaa. Donald Trump haastaa ehkä televisioyhtiön oikeuteen.

Hyvistä poliisihevosista pulaa

Ratsupoliiseja valmiudessa Töölön Kisahallin vierellä ennen jalkapallon Veikkausliigan ottelua HIFK-HJK Helsingissä torstaina 23. huhtikuuta.
Ratsupoliiseja käytetään urheilutapahtumissa ja mielenosoituksissa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Helsingin ratsupoliisi etsii uusia hevosia. Kaksi (2) poliisihevosta jäi keväällä eläkkeelle. Ratsupoliisilla on vaikea löytää uusia hevosia, koska sopivia hevosia on vähän.

Poliisi etsii hevosia, jotka ovat rauhallisia ja rohkeita. Hevosten pitää totella ratsastajaa. Poliisihevosen pitää olla myös sosiaalinen. Parhaat hevoset ovat 8-9-vuotiaita, jotka pitävät ihmisistä ja muista hevosista.

Poliisi kokeilee aina uutta hevosta kaupungissa ja päättää vasta sen jälkeen hevosen kouluttamisesta poliisihevoseksi.

Suomessa ratsupoliiseja on vain Helsingissä ja Turussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä