Tiistai 30.6.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minne Aurinkomatkat aloittaa matkojen järjestämisen elokuun alussa?

Oikea vastaus:

Kreikkaan ja Kroatiaan.

2.Ovatko matkat menneet kaupaksi?

Oikea vastaus:

Kyllä. Kysyntä on ollut vilkasta.

3.Entä mitä TUI Finland kertoo matkojen kysynnästä?

Oikea vastaus:

TUI Finland myy nyt syysloman matkakohteita. Kysyntää on matkoista esimerkiksi Kanariansaarille.

4.Missä on ollut iso metsäpalo?

Oikea vastaus:

Muhoksella Pohjois-Pohjanmaalla. Muhos on lähellä Oulua.

5.Miksi palo pääsi leviämään niin laajalla alueelle?

Oikea vastaus:

Koska maasto oli rutikuivaa eli tosi kuivaa.

6.Miksi Helsinki haluaa parantaa uimarantojen turvallisuutta?

Oikea vastaus:

Koska tänä kesänä on jo sattunut useita hukkumisonnettomuuksia.

7.Miten turvallisuutta aiotaan parantaa?

Oikea vastaus:

Rannoille tuodaan varoituskylttejä, joissa varoitetaan erilaisista vaaranpaikoista.

8.Millaisia vaaranpaikkoja uimapaikoissa voi olla?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi voimakkaita virtauksia tai äkkisyviä.

9.Millainen sää on tänään ollut suuressa osassa maata?

Oikea vastaus:

Sateinen ja tuulinen

10.Missä päin maata tuuli voi olla vaarallisen voimakasta?

Oikea vastaus:

Itä-Suomessa eli Etelä- ja Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä