Tiistai 30.7.2019 (radio)


Turun telakalla riittää töitä

Meyer Turku Oy:n telakka-alue.
Meyerin Turun telakan alue. Kuva: Meyer Turku Oy

Turussa on aloitettu uuden laivan rakentaminen. Rakennustyöt alkoivat tiistaina.

Meyerin Turun telakka rakentaa ison risteilylaivan. Laivaan tulee yli 2600 hyttiä ja siihen mahtuu 6600 ihmistä.

Uusi laiva saa nimen Costa Toscana. Se on valmis 2 vuoden kuluttua.

Laivan tilaaja on firma, jonka nimi on Costa Cruises. Se on tilannut Turusta 2 laivaa.

Ensimmäinen laiva, Costa Smeralda, valmistuu tänä syksynä.

Raptähti joutui oikeuteen

Asap Rocky
Raptähti Asap Rocky Kuva: AOP

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on alkanut oikeudenkäynti, joka kiinnostaa ihmisiä monissa maissa.

Oikeudessa on amerikkalainen räppäri Asap Rocky. Hän on esiintymismatkalla Euroopassa.

Ruotsin poliisi otti Asap Rockyn kiinni tappelun takia Tukholmassa heinäkuun alussa. Hän on odottanut oikeudenkäyntiä vankilassa.

Amerikkalaisen tähden oikeudenkäynti Ruotsissa on herättänyt paljon huomiota. Esimerkiksi USA:n presidentti Donald Trump soitti Ruotsin pääministerille Stefan Löfvenille.

Trump sanoi Löfvenille, että Asap Rockyn pitää päästä vapaaksi. Löfven sanoi Trumpille, että poliitikot eivät saa määrätä oikeuden toimintaa.

Oikeus antaa Asap Rockylle tuomion ehkä perjantaina.

Nettipankin turvallisuus paranee

Näppäimistölle kirjoitetaan nettipankin salasana listassa olevaa tunnusta.
Tunnuslukulista ei pian riitä nettipankin käyttöön. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Nettipankkiin kirjautuminen muuttuu.

Monet menevät nettipankkiin tunnuslukujen avulla. Paperinen tunnuslukulista ei kuitenkaan pian enää riitä.

Euroopan unioni haluaa, että nettipankkien turvallisuus kasvaa. Siksi tarvitaan vahva tunnistus.

Asiakas voi saada pankilta opetusta, miten vahva tunnistus tehdään.

Osa pankeista vaatii, että asiakkaalla on tunnistussovellus puhelimessa tai tunnuslukulaite.

Monet pankit jatkavat myös paperisten tunnuslukulistojen käyttöä. Silloin tunnusluku vahvistetaan tekstiviestillä.

Muutos tulee voimaan syksyllä. Se vaikuttaa myös esimerkiksi niihin Kelan nettipalveluihin, joihin asiakas menee pankkitunnuksilla.

Etiopialaiset istuttavat puita

Katunäkymä Etiopian Mekelessä.
Etiopialaiset haluavat maahan lisää puita. Kuva: Michael Tewelde / AFP

Afrikassa, Etiopiassa on istutettu paljon puita. Etiopialaiset istuttivat maanantaina 350 miljoonaa puuta yhden päivän aikana.

Etiopia aikoo istuttaa yhteensä 4 miljardia puuta puolessa vuodessa. Etiopia haluaa estää sen, että metsät katoavat ja tilalle tulee aavikkoa, jossa ei kasva mitään.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä