Tiistai 30.7.2019 (radio)


Turun telakalla riittää töitä

Meyer Turku Oy:n telakka-alue.
Meyerin Turun telakan alue. Kuva: Meyer Turku Oy

Turussa on aloitettu uuden laivan rakentaminen. Rakennustyöt alkoivat tiistaina.

Meyerin Turun telakka rakentaa ison risteilylaivan. Laivaan tulee yli 2600 hyttiä ja siihen mahtuu 6600 ihmistä.

Uusi laiva saa nimen Costa Toscana. Se on valmis 2 vuoden kuluttua.

Laivan tilaaja on firma, jonka nimi on Costa Cruises. Se on tilannut Turusta 2 laivaa.

Ensimmäinen laiva, Costa Smeralda, valmistuu tänä syksynä.

Raptähti joutui oikeuteen

Asap Rocky
Raptähti Asap Rocky Kuva: AOP

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on alkanut oikeudenkäynti, joka kiinnostaa ihmisiä monissa maissa.

Oikeudessa on amerikkalainen räppäri Asap Rocky. Hän on esiintymismatkalla Euroopassa.

Ruotsin poliisi otti Asap Rockyn kiinni tappelun takia Tukholmassa heinäkuun alussa. Hän on odottanut oikeudenkäyntiä vankilassa.

Amerikkalaisen tähden oikeudenkäynti Ruotsissa on herättänyt paljon huomiota. Esimerkiksi USA:n presidentti Donald Trump soitti Ruotsin pääministerille Stefan Löfvenille.

Trump sanoi Löfvenille, että Asap Rockyn pitää päästä vapaaksi. Löfven sanoi Trumpille, että poliitikot eivät saa määrätä oikeuden toimintaa.

Oikeus antaa Asap Rockylle tuomion ehkä perjantaina.

Nettipankin turvallisuus paranee

Näppäimistölle kirjoitetaan nettipankin salasana listassa olevaa tunnusta.
Tunnuslukulista ei pian riitä nettipankin käyttöön. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Nettipankkiin kirjautuminen muuttuu.

Monet menevät nettipankkiin tunnuslukujen avulla. Paperinen tunnuslukulista ei kuitenkaan pian enää riitä.

Euroopan unioni haluaa, että nettipankkien turvallisuus kasvaa. Siksi tarvitaan vahva tunnistus.

Asiakas voi saada pankilta opetusta, miten vahva tunnistus tehdään.

Osa pankeista vaatii, että asiakkaalla on tunnistussovellus puhelimessa tai tunnuslukulaite.

Monet pankit jatkavat myös paperisten tunnuslukulistojen käyttöä. Silloin tunnusluku vahvistetaan tekstiviestillä.

Muutos tulee voimaan syksyllä. Se vaikuttaa myös esimerkiksi niihin Kelan nettipalveluihin, joihin asiakas menee pankkitunnuksilla.

Etiopialaiset istuttavat puita

Katunäkymä Etiopian Mekelessä.
Etiopialaiset haluavat maahan lisää puita. Kuva: Michael Tewelde / AFP

Afrikassa, Etiopiassa on istutettu paljon puita. Etiopialaiset istuttivat maanantaina 350 miljoonaa puuta yhden päivän aikana.

Etiopia aikoo istuttaa yhteensä 4 miljardia puuta puolessa vuodessa. Etiopia haluaa estää sen, että metsät katoavat ja tilalle tulee aavikkoa, jossa ei kasva mitään.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä