Tiistai 31.1.2017 (radio)

Puolustusvoimat ei palkkaa Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisia

Puolustusvoimien Paikallispuolustus Länsi 1 -harjoitus Laajasalossa Helsingissä.
Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisilla ei ole asiaa sotilasuralle. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
Puolustusvoimat ei enää palkkaa ihmisiä, joilla on sekä Suomen että Venäjän kansalaisuus. Kaikille työnhakijoille tehdään turvallisuusselvitys. Jos selvityksessä paljastuu Venäjän kansalaisuus, ihmistä ei palkata puolustusvoimiin.

Myös varusmiesten koulutuksessa kansalaisuus otetaan huomioon. Varusmiestä ei laiteta sellaisiin tehtäviin, jossa hän voi nähdä tärkeitä sotilasasioita.

Uusi toimintatapa perustuu salaiseen ohjeeseen.

Puolustusministeri Jussi Niinistö sanoo, että tällaista ohjetta ei ole puolustusvoimissa. Hän sanoo, että tarkoitus on kuitenkin valmistella laki, joka rajoittaa kaksoiskansalaisten mahdollisuutta päästä sotilastehtäviin.

400 lasta ja nuorta odottaa turvapaikkapäätöstä

Turvapaikanhakija käyttää kännykkää käytävällä
Alaikäisistä turvapaikanhakijoista suuri osa on 16-17-vuotiaita. Kuva: Kay Nietfeld / EPA
Suomesta on hakenut turvapaikkaa melkein 3 500 lasta ja nuorta. He ovat tulleet Suomeen ilman vanhempia eli äitiä tai isää.

Pieniä lapsia on vähän, sillä suurin osa alaikäisistä turvapaikanhakijoita on 16- tai 17-vuotiaita. Maahanmuuttovirasto yrittää ratkaista nopeasti lasten ja nuorten turvapaikka-asiat.

Tällä hetkellä päätöstä odottaa kuitenkin melkein  400 alaikäistä turvapaikanhakijaa. Asioiden käsittelyä hidastavat ikätestit, joilla selvitetään, onko hakija oikeasti alle 18-vuotias eli alaikäinen.

Trump erotti oikeusministerin

Oikeusministeri Sally Yates
Presidentti erotti USA:n oikeusministerin. Kuva: Saul Loeb / AFP
Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin päätökset herättävät paljon vastustusta. Amerikkalaiset poliitikot ja entinen presidentti Barack Obama vastustavat Trumpin päätöstä, joka kieltää 7 muslimimaan kansalaisten matkustamisen USA:han. Myös amerikkalaiset diplomaatit ja oikeusministeri vastustavat päätöstä.

Presidentti Trump erotti siksi oikeusministerin. Myös diplomaattien on käsketty erota, jos he eivät hyväksy presidentin päätöstä.

Urheilukenkien keräilystä nuorten uusi harrastus

Shava
Helsinkiläinen Shava Sofy kerää urheilukenkiä. Kuva: Jari Kovalainen / Yle
Urheilukenkien keräilystä on tullut suosittu harrastus maailmalla. Nyt harrastus on levinnyt myös Suomeen. Urheilukenkiä eli lenkkareita keräilevät nuoret miehet ja pojat. Helsinkiläinen Shava Sofy pitää omasta harrastuksestaan kenkäblogia netissä.

Nuorella miehellä on jo 100 paria urheilukenkiä. Harrastus vie paljon rahaa. Arvokkaimmat kengät on laitettu nuoren miehen olohuoneeseen esille.

Urheilukenkien suosio näkyy myös kaupoissa. Suomessa on avattu liikkeitä, jotka keskittyvät pelkästään kalliiden urheilukenkien myyntiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä