Tiistai 3.11.2020 (radio)


Itävallan terrori-isku

Muistotilaisuus
Itävallan presidentti ja liittokansleri kävivät terrori-iskun paikalla. Kuva: AOP

Itävallassa on tapahtunut terrori-isku. Terroristi tappoi 4 ihmistä ja haavoitti monia.

Terrori-isku tapahtui maanantai-iltana Itävallan pääkaupungissa Wienissä. Terroristi ampui ihmisiä Wienin keskustan kaduilla.

Poliisi ampui terroristin. Hän oli 20-vuotias ja Isis-terroristijärjestön kannattaja. Terroristi toimi todennäköisesti yksin.

Terrori-isku on järkyttänyt itävaltalaisia. Itävallan hallitus päätti, että maassa on 3 päivän suruaika terrori-iskun takia.

Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin ovat esittäneet surunvalittelut itävaltalaisille.

Viime vuoden verotiedot

natalia salmela
Natalia Salmela ansaitsee hyvin blogien kirjoittamisella. Kuva: Tiina Leinonen

Viime vuoden verotiedot on julkaistu. Verotiedoista näkee, kuinka paljon suomalaiset ovat ansainneet rahaa ja maksaneet veroja.

Suurituloisimmat suomalaiset ovat yrittäjiä ja johtajia. Yrittäjä Ilkka Brotheruksella oli viime vuonna Suomen suurimmat tulot, noin 66 miljoonaa euroa.

Pelifirma Seriouslyn johtaja Petri Järvilehdon tulot olivat toiseksi suurimmat. Järvilehto ansaitsi yli 30 miljoonaa euroa.

Suurituloisten joukosta löytyy myös uudenlaisia ammatteja. Esimerkiksi tubettaja Lauri Puttonen ansaitsi viime vuonna yli 230 000 euroa. Puttonen tekee Youtubeen videoita, joissa avataan paketteja.

Myös bloggaaja Natalia Salmela ansaitsi viime vuonna paljon. Salmelan tulot olivat melkein 170 000 euroa.

Marraskuun lämpöennätys

Syksyn kellastuneita lehtiä lammikossa
Viime päivinä on ollut märkää, mutta lämmintä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomessa on mitattu uusi marraskuun lämpöennätys. Porin lentoasemalla oli maanantain ja tiistain välisenä yönä 14,7 astetta lämmintä.

Edellinen marraskuun lämpöennätys mitattiin 5 vuotta sitten. Silloin Kemiönsaaressa mitattiin 14,3 lämpöastetta.

USA:n presidentinvaalit

Republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump ja demokraattien ehdokas Joe Biden.
Yle seuraa USA:n presidentinvaaleja. Kuva: Juha Rissanen

USA:ssa eli Yhdysvalloissa valitaan presidentti. Vaalit järjestetään Yhdysvalloissa tiistaina, eli Suomen ajassa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Vaaleja voi seurata myös Ylen kanavilta. Ylen lähetys vaaleista alkaa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä kello 2:30 ja loppuu keskiviikkona kello 11.

Lähetystä voi seurata osoitteessa yle.fi, Yle Areenassa, TV1:ssä ja Radio Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä