Tiistai 31.1.2023 (radio)
Teollisuusliiton lakot
Teollisuusliiton lakot alkavat keskiviikkona Teknologiateollisuudessa.
Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara ei ole antanut työriitaan uutta sovintoesitystä. Teollisuusliitto ja Teknologiateollisuuden työnantajat ovat eri mieltä palkankorotuksista. Sovittelu jatkuu perjantaina.
Ihmiset menevät keskiviikkona lakkoon kymmenillä työpaikoilla teknologiateollisuudessa. Lakot kestävät perjantaihin asti. Teollisuusliitto hylkäsi viime perjantaina sovintoesityksen teknologiateollisuuden työriidassa.
Ensi viikolla lakot ehkä laajentuvat muille aloille. Esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitto PAM on ilmoittanut lakoista kaupoissa.
Viinit ruokakauppoihin?
Yle on kysynyt kansanedustajien mielipidettä viineistä ruokakaupoissa.
Enemmistö kansanedustajista kannattaa sitä, että viinin myynti hyväksytään ruokakaupoissa. Kyselyyn vastasi 133 kansanedustajaa. 69 kansanedustajaa kannatti viinin myyntiä ruokakaupoissa
Viinin myynti ruokakaupoissa saa eniten kannatusta kokoomuksen ja perussuomalaisten kansanedustajien joukossa.
Asuntolainat
Ihmiset ottivat Suomessa joulukuussa pankista asuntolainaa 1,1 miljardia euroa. Tämä on 730 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuosi sitten.
Suomen Pankki kertoo, että uusien asuntolainojen korko oli keskimäärin 3,3 prosenttia. Korko nousi marraskuuhun verrattuna.
Pakistanin pommi-isku
Pakistanissa tehtiin maanantaina pommi-isku, jossa kuoli paljon ihmisiä. Poliisi kertoo, että ainakin 100 ihmistä on kuollut ja haavoittuneita ihmisiä on ainakin 225. Suuri osa iskun uhreista on poliiseja.
Pommi räjähti Peshawarin kaupungissa. Pommi-isku tapahtui iltarukouksen aikaan moskeijassa. Yli 300 ihmistä oli rukoilemassa moskeijassa, kun itsemurhapommittaja räjäytti pommin. Moskeija romahti ihmisten päälle.
Sää
Sää on keskiviikkona pilvinen lähes koko maassa. Lapissa sataa paikoin vähän lunta. Myös Etelä-Suomessa sataa ehkä vähän lunta.
Lämpötila on -1 ja -10 asteen välillä. Etelärannikolla lämpötila on noin 0 astetta. Tuuli on heikkoa.