Tiistai 3.12.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka erosi tiistaina?

Oikea vastaus:

Pääministeri Antti Rinne.

2.Mikä oli eron syy?

Oikea vastaus:

Hallituspuolue keskusta ei enää luottanut pääministeriin.

3.Onko todennäköistä, että hallituspuolueiden yhteistyö jatkuu?

Oikea vastaus:

Kyllä.

4.Miksi pääministerin paikka on nyt SDP:llä?

Oikea vastaus:

Se on hallituksen ja eduskunnan suurin puolue.

5.Kenestä voi tulla uusi pääministeri?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi Sanna Marinista tai Antti Lindtmanista.

6.Milloin uuden pääministerin nimi selviää?

Oikea vastaus:

Ehkä ensi viikolla.

7.Onko suomalaislasten lukutaito hyvä Pisa-tutkimuksen mukaan?

Oikea vastaus:

On.

8.Onko suomalaislasten lukutaito nyt parempi kuin aikaisemmin?

Oikea vastaus:

Ei ole. Lasten lukutaito on vielä hyvä, mutta se on huonontunut.

9.Mitä tiedetään tyttöjen ja poikien lukutaidon erosta Suomessa?

Oikea vastaus:

Missään muussa maassa tyttöjen ja poikien ero ei ole niin iso kuin Suomessa.

10.Onko lukeminen suomalaisten poikien mielestä hauskaa?

Oikea vastaus:

Ei ole. Monet pojat lukevat vain, jos on pakko.

11.Miksi lumihiutaleet ovat erilaisia?

Oikea vastaus:

Ne saavat oman muodon, kun ne putoavat pitkän matkan pilvestä maahan.

12.Missä amerikkalainen tutkija onnistui kasvattamaan samannäköisiä lumihiutaleita?

Oikea vastaus:

Laboratoriossa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä