Tiistai 3.12.2019 (radio)


Pääministerin ero

Pääministeri Antti Rinne pyysi eroaan presidentti Sauli Niinistöltä
Pääministeri Antti Rinne (oikealla) pyysi eroa presidentti Sauli Niinistöltä (vasemmalla). Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen pääministeri Antti Rinne on eronnut. Rinne pyysi eroa presidentti Sauli Niinistöltä tiistaina.

Rinne ei voinut jatkaa pääministerin työssä hallituspuolueiden riidan takia. Riita oli keskustan ja Rinteen oman puolueen SDP:n välillä.

Keskusta kertoi maanantaina, että se ei enää luota pääministeriin. Keskustan mielestä pääministeri valehteli postilakon aikana, eli asiat eivät tapahtuneet niin kuin pääministeri sanoi. Siksi keskusta halusi, että pääministeri eroaa.

On kuitenkin todennäköistä, että hallituspuolueiden yhteistyö jatkuu Rinteen eron jälkeen.

Pääministerin valinta

Sanna Marin ja Antti Lindtman
Sanna Marin (vasemmalla) tai Antti Lindtman (oikealla) voi olla seuraava pääministeri. Kuva: Yle ja Eduskunta

Suomi saa siis uuden pääministerin. Pääministerin paikka on SDP:llä, koska se on hallituksen ja eduskunnan suurin puolue.

Arvioidaan, että uusi pääministeri on Sanna Marin tai Antti Lindtman. Sanna Marin on nyt liikenne- ja viestintäministeri. Antti Lindtman johtaa SDP:n ryhmää eduskunnassa.

SDP päättää ehkä ensi viikolla, kenestä tulee uusi pääministeri.

Lasten lukutaito

kirja
Lukeminen ei kiinnosta poikia. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Suomalaisten lasten lukutaito on hyvä. Näin kertoo uusi Pisa-tutkimus.

Tutkimuksessa oli mukana melkein 80 maata. Vain Kiinassa, Singaporessa ja Virossa lasten lukutaito oli parempi kuin Suomessa.

Lasten lukutaito on kuitenkin Suomessa huonontunut. Suomen tulokset ovat aikaisemmin olleet vielä parempia.

Suomessa tytöt ovat lukemisessa paljon parempia kuin pojat. Missään muussa maassa tyttöjen ja poikien ero ei ole niin iso kuin Suomessa.

Suomalaiset pojat eivät enää tykkää lukemisesta. Pisa-tutkimuksessa yli 60 prosenttia suomalaispojista sanoo, että he lukevat vain, jos on pakko.

Pisa-tutkimuksessa testataan 15-vuotiaita koululaisia.

Lumihiutaleiden muoto

Lumihiutaleita köydessä
Lumihiutaleet ovat erilaisia. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Sanotaan, että kaikki lumihiutaleet ovat erilaisia. Lumihiutaleen matka pilvestä maahan on pitkä. Pitkän matkan aikana lumihiutale saa ihan oman muodon.

Amerikkalainen tutkija Kenneth Libbrecht on kuitenkin onnistunut kasvattamaan laboratoriossa lumihiutaleita, jotka näyttävät ihan samanlaisilta.

Lumihiutaleessa on kuitenkin niin paljon vesimolekyylejä, että ne voivat yhdistyä äärettömän monella tavalla. Siksi jokainen maapallon lumihiutale on ainutlaatuinen, toista samanlaista ei luonnossa ole, Liebbrecht sanoo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä