Tiistai 3.12.2019 (radio)


Pääministerin ero

Pääministeri Antti Rinne pyysi eroaan presidentti Sauli Niinistöltä
Pääministeri Antti Rinne (oikealla) pyysi eroa presidentti Sauli Niinistöltä (vasemmalla). Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen pääministeri Antti Rinne on eronnut. Rinne pyysi eroa presidentti Sauli Niinistöltä tiistaina.

Rinne ei voinut jatkaa pääministerin työssä hallituspuolueiden riidan takia. Riita oli keskustan ja Rinteen oman puolueen SDP:n välillä.

Keskusta kertoi maanantaina, että se ei enää luota pääministeriin. Keskustan mielestä pääministeri valehteli postilakon aikana, eli asiat eivät tapahtuneet niin kuin pääministeri sanoi. Siksi keskusta halusi, että pääministeri eroaa.

On kuitenkin todennäköistä, että hallituspuolueiden yhteistyö jatkuu Rinteen eron jälkeen.

Pääministerin valinta

Sanna Marin ja Antti Lindtman
Sanna Marin (vasemmalla) tai Antti Lindtman (oikealla) voi olla seuraava pääministeri. Kuva: Yle ja Eduskunta

Suomi saa siis uuden pääministerin. Pääministerin paikka on SDP:llä, koska se on hallituksen ja eduskunnan suurin puolue.

Arvioidaan, että uusi pääministeri on Sanna Marin tai Antti Lindtman. Sanna Marin on nyt liikenne- ja viestintäministeri. Antti Lindtman johtaa SDP:n ryhmää eduskunnassa.

SDP päättää ehkä ensi viikolla, kenestä tulee uusi pääministeri.

Lasten lukutaito

kirja
Lukeminen ei kiinnosta poikia. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Suomalaisten lasten lukutaito on hyvä. Näin kertoo uusi Pisa-tutkimus.

Tutkimuksessa oli mukana melkein 80 maata. Vain Kiinassa, Singaporessa ja Virossa lasten lukutaito oli parempi kuin Suomessa.

Lasten lukutaito on kuitenkin Suomessa huonontunut. Suomen tulokset ovat aikaisemmin olleet vielä parempia.

Suomessa tytöt ovat lukemisessa paljon parempia kuin pojat. Missään muussa maassa tyttöjen ja poikien ero ei ole niin iso kuin Suomessa.

Suomalaiset pojat eivät enää tykkää lukemisesta. Pisa-tutkimuksessa yli 60 prosenttia suomalaispojista sanoo, että he lukevat vain, jos on pakko.

Pisa-tutkimuksessa testataan 15-vuotiaita koululaisia.

Lumihiutaleiden muoto

Lumihiutaleita köydessä
Lumihiutaleet ovat erilaisia. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Sanotaan, että kaikki lumihiutaleet ovat erilaisia. Lumihiutaleen matka pilvestä maahan on pitkä. Pitkän matkan aikana lumihiutale saa ihan oman muodon.

Amerikkalainen tutkija Kenneth Libbrecht on kuitenkin onnistunut kasvattamaan laboratoriossa lumihiutaleita, jotka näyttävät ihan samanlaisilta.

Lumihiutaleessa on kuitenkin niin paljon vesimolekyylejä, että ne voivat yhdistyä äärettömän monella tavalla. Siksi jokainen maapallon lumihiutale on ainutlaatuinen, toista samanlaista ei luonnossa ole, Liebbrecht sanoo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä