Tiistai 31.3.202

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Hallitus kertoi lisää tietoja rajoituksista. Kuinka pitkään ne jatkuvat?

Oikea vastaus:

Toukokuun 13. päivään saakka.

2.Kuinka pitkään ravintoloiden pitää olla kiinni?

Oikea vastaus:

Toukokuun loppuun.

3.Mitä tarkoittaa yt-neuvottelu?

Oikea vastaus:

Yhteistoimintaneuvottelua.

4.Kuinka monta ihmistä on yt-neuvotteluissa?

Oikea vastaus:

Yli 303 000.

5.Kuinka monessa firmassa on yt-neuvottelut?

Oikea vastaus:

3 300 firmassa.

6.Kuinka paljon yksinyrittäjä voi saada tukea?

Oikea vastaus:

2000 euroa.

7.Millainen yrittäjä on yksinyrittäjä?

Oikea vastaus:

Hänellä ei ole muita työntekijöitä.

8.Mitkä ovat avustuksen ehdot?

Oikea vastaus:

Taloustilanne, joka on heikentynyt paljon sekä alentunut liikevaihto.

9.Saako tukea firma, jolla on esimerkiksi verovelkaa?

Oikea vastaus:

Ei saa.

10.Mitä Lukiolaisten Liitto haluaa tehdä yo-juhlille?

Oikea vastaus:

Liitto haluaa, että lakkiaispäivä siirretään koko Suomessa yhdelle ja samalle päivälle.

11.Miksi lakkiaisten pitäminen on epävarmaa?

Oikea vastaus:

Nyt on poikkeusolot.

12.Mistä maakunnista kesänopeusrajoituksiin siiirtyminen alkaa?

Oikea vastaus:

Uudeltamaalta ja Varsinais-Suomesta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä