Tiistai 31.7.2018 (radio)

Muovikassit saavat suomalaisilta kritiikkiä

Muovikasseja pinossa
Moni suomalainen on valmis kieltämään kaupoissa kokonaan muovikassien myymisen. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Monet suomalaiset sanovat, että kaupoissa ei pidä myydä muovikasseja.

Taloustutkimus teki Ylelle kyselyn muovikassien hinnasta. Nykyhinta on 20 senttiä. 21 prosenttia vastaajista sanoo, että puoli euroa on hyvä hinta. Vain 8 prosenttia kannattaa 2 euron hintaa.

Yllätys oli se, että 37 prosenttia haluaa kieltää muovikassit kaupoissa kokonaan. Naiset kannattavat kieltoa enemmän kuin miehet.Muovikassien valmistaja ei kannata kieltoa. Amerplastin myyntijohtaja Ari-Pekka Pietilä sanoo, että pääosa ruokakaupan muovikasseista valmistetaan jo nyt kierrätysmuovista.

EU eli Euroopan unioni haluaa vähentää muovijätettä. Muovikassien maksullisuus on yksi keino.

Bensiini on kallista

Mies tankkaa autoaan huoltoasemalla.
Bensiini voi kallistua entisestään. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Bensiinin hinta voi nousta edelleen lähikuukausien aikana.

Bensiini on ollut kallista tänä kesänä. Toukokuussa ennustettiin, että raakaöljyn hinta voi nousta syksyllä merkittävästi. Se voi nostaa bensiinin hintaa lisää.

Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich sanoo, että öljytynnyrin hinta ei todennäköisesti nouse 90 dollariin saakka, mitä on pelätty.

Pohjavedet ovat matalalla

Kaivo siirtolapuutarhapalstan pihalla.
Jos puutarhaa on pakko kastella kaivovedellä, se kannattaa tehdä vasta yöllä. Silloin vesi ei haihdu saman tien. Kuva: Kyösti Vaara / Yle

Sään ääri-ilmiöt vaikuttavat myös pohjavesiin. Siksi kuivuus näkyy Suomen pohjavesissä.

Maan eteläosissa, lounaisosissa ja Keski-Suomessa pohjavesi on voinut laskea melkein puoli metriä. Suomen ympäristökeskuksesta kerrotaan, että pohjavedet voivat laskea ennätyksellisen alhaalle.

Jotkut vesilaitokset ovat jo antaneet suosituksia, että veden käyttöä pitää vähentää. Pihakaivojen käyttäjien kannattaa lyhentää suihkuja ja pihojen kastelua.

Sukkulamatoja on herätelty ikijäästä

Suikulan muotoinen mato vahvasti suurennettuna.
Yksi tämän päivän sukkulamato, Caenorhabditis elegans, on saman mittainen ja elää maassa, kuten Siperiasta löydetyt sukulaiset. Sukkulamatolajeja tunnetaan kymmeniä tuhansia. Osa viihtyy myös ihmisen loisena, esimerkiksi kihomato. Kuva: Kbadnam / CC BY-SA 2.5

Tutkijat kertovat, että he ovat herättäneet sukkulamatoja ikijäästä. Madot olivat jäässä Siperiassa kymmeniä tuhansia vuosia.

Venäläistutkijat kertovat, että madot olivat muutaman viikon laboratorion lämpimässä. Sen jälkeen madot alkoivat liikkua ja kaivata ruokaa.

Siperian ikiroutaan jäätyi pieniä sukkulamatoja melkein 42 000 vuotta sitten. Silloin pohjoisessa asui mammutteja mutta ei vielä ihmisiä. Madot olivat vain millimetrin mittaisia mutta kuitenkin monisoluisia eläimiä. Jo aiemmin on tiedetty, että sukkulamadot ovat hyvin sitkeä elämänmuoto. Tätä ennen matoja on elvytetty vain noin 40 vuoden jäisestä unesta.

Tiedeyhteisö suhtautuu siperialaislöytöön varovaisesti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä