Tiistai 31.8.2021 (radio)


Usa poistui Afganistanista

Kuvassa näkyy Talibanin ampumia ilotulitteita Kabulissa.
Taliban juhli USA:n lähtöä. Taivaalla nähtiin ilotulituksia. Kuva: AOP

USA:n ja muiden länsimaiden joukot ovat poistuneet Afganistanista. USA:n armeijan viimeinen lentokone nousi Kabulin lentokentältä keskiyöllä.

USA ja muuta länsimaat evakuoivat Afganistanista yli 123 000 ihmistä.

USA:n armeija oli Afganistanissa 20 vuotta. Afganistan on pisin sotaretki USA:n historiassa.

Koronarokotukset etenevät

Sairaanhoitaja pistää koronarokotteen potilaalle Energia Areenalla Vantaalla. 26.5.2021.
Koronarokotuksia on annettu jo yli 70 prosentille koko EU:n väestöstä. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Noin 4 miljoonaa suomalaista eli melkein 72 prosenttia suomalaisista on saanut jo vähintään 1 koronarokotuksen.

Myös koko EU:n alueella 1 koronarokotuksen kattavuus on nyt yli 70 prosenttia. Yli 250 miljoonaa EU-maiden kansalaista on saanut ainakin 1 koronarokotuksen.

Uusia koronatartuntoja Suomessa on 617.

Viron uusi presidentti

Viron presidentiksi vuonna 2021 valittu Alar Karis.
Alan Karis. Kuva: Priit Mürk / ERR

Virossa on valittu uusi presidentti. Viron uusi presidentti on Alar Karis. Hän on Viron kansallismuseon johtaja.

Alar Karis aloittaa Viron presidentin työn 11. lokakuuta. Nykyisen presidentin Kersti Kaljulaidin työ päättyy silloin. Kaljulaid ei ollut ehdolla uudestaan presidentiksi, koska hänellä ei ollut tarpeeksi parlamentissa.

Virossa presidentin valitsee Viron parlamentti. Kansa ei voi äänestää presidentistä.

Rafael Wardi

Taidemaalari Rafael Wardi kuvattuna Helsingissä 7. kesäkuuta 2018.
Rafael Wardi (5.7.2028–31.8.2021) maalasi paljon keltaisella värillä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Taidemaalari Rafael Wardi on kuollut. Wardi kuoli tiistaina aamuyöllä.

Wardi maalasi värikkäitä kuvia omalla tyylillä. Wardi maalasi esimerkiksi presidentti Tarja Halosen muotokuvan vuonna 2002.

Taidemaalari Rafael Wardi oli 93-vuotias.

TV-kanavat

Pelkäätkö, että televisio vakoilee? Eteläkorealaisissa hotelleissa siihen on voinut olla jopa syytä: neljän miehen epäillään kuvanneen hotellivieraita muun muassa televisioihin asetetuilla kameroilla. Tässä televisioita myynnissä Soulissa kesällä 2017.
TV-kanavien paikat muuttuivat vähän kaapelitv:ssä. Kuva: Yonhap / EPA

Televisiokanavien numerointi on muuttunut tiistaina kaapeli-tv-jakelussa. Kaapelitelevisiofirmat vaihtoivat televsiokanavien paikkoja niin, että tarkan kuvan HD-lähetykset siirrettiin normaalikuvan kanavapaikoille.

Esimerkiksi Ylen TV1:n teräväpiirtolähetys näkyy nyt kanavapaikalla 1. Aiemmin TV1:n teräväpiirtolähetys näkyi kanavapaikalla 21.

Jos televisiokanavissa on ongelmia, pitää televisiossa tehdä kanavien uudelleenhaku.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Keskiviikkona aurinko voi paistaa välillä.

Sää viilenee. Keskiviikkona on enimmäkseen poutaa eli ei sada. Myös aurinko voi paistaa välillä. Maan keski- ja pohjoisosissa voi tulla sadekuuroja. Lämpötila on 8 ja 16 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä