Tiistai 3.3.2020 (radio)

Venäjä jatkaa sotatoimia Syyriassa

Pekka Haavisto ja Sergei Lavrov
Vasemmalla Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto ja oikealla Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov kävi tänään Suomessa. Lavrov tapasi Suomen ulkoministerin Pekka Haaviston.

Suomen ja Venäjän ulkoministerit puhuivat muun muassa Syyrian tilanteesta.

Venäjän ulkoministeri sanoi, että Venäjä jatkaa sotatoimia Syyriassa yhdessä Syyrian hallinnon kanssa.

Venäjä sanoo, että se sotii Syyriassa terrorismia vastaan.

Suomi ja EU-maat haluavat, että Venäjä lopettaa sotatoimet Syyriassa.

EU-maat ajattelevat, että jos Syyriassa ei sodita, sieltä ei tule niin paljon pakolaisia Eurooppaan.

Firmat antavat ohjeita koronaviruksen takia

bild på coronavirus
Tältä näyttää koronavirus. Kuva: All Over Press


Monet työpaikat ovat antaneet työntekijöille ohjeita koronaviruksen takia.

Isot kansainväliset firmat kertovat, että työntekijät eivät nyt matkusta työmatkoille riskialueille.

Kiina, Etelä-Korea ja Pohjois-Italia ovat riskialueita, koska siellä on paljon ihmisiä, joilla on koronavirustartunta.

Jotkut firmat sanovat, että työntekijän pitää ilmoittaa myös, jos hän matkustaa lomalle riskialueelle.

Lentoyhtiöt peruvat lentoja koronaviruksen takia

Matkustajia lähtöportilla Lappeenrannan lentoasemalla.
Lentoyhtiö Ryanair peruu lentoja Suomesta Italiaan. Kuva: Kare Lehtonen / Yle


Koronavirus vaikuttaa lentoyhtiöihin. Monet lentoyhtiöt peruvat lentoja, koska ihmiset eivät lennä.

Lentoyhtiö Ryanair peruu lentoja Suomesta Italiaan.

Pohjoismainen lentoyhtiö SAS peruu lentoja Aasiaan ja Eurooppaan.

Poliisi tutkii kotisairaalan asioita

Hoitaja pitää vanhusta kädestä
Turun poliisi tutkii kotisairaalaan liittyviä asioita. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Länsi-Suomessa Turussa poliisi tutkii kotisairaalafirman asioita.

Kotisairaalafirman sairaanhoitaja ja lääkäri ovat ehkä tehneet rikoksia.

Rikokset ovat vakavia. Rikokset ovat ehkä tapahtuneet vuosien 2011 ja 2014 välillä.

Turun poliisi toivoo, että ihmiset ottavat yhteyttä poliisiin, jos joku läheinen on saanut hoitoa kotisairaala Luotsi -nimiseltä firmalta.

Kotisairaala toimii niin, että sairaanhoitaja ja lääkäri hoitavat potilasta kotona.

Poliisi tutkii siis asioita, jotka ovat tapahtuneet jo monta vuotta sitten.

Pohjois-Suomessa paistaa aurinko

Aurinko paistaa, paljon lunta tunturissa
Pohjois-Suomessa on nyt kaunista. Tämä kuva on Saariselältä. Kuva: Minna Uusi-Eskola /YLE

Huomenna keskiviikkona Pohjois-Suomessa on aurinkoista.

Etelä-Suomessa sataa ensin lunta, sitten myös vettä.

Etelässä lämpötila on vähän nollan yläpuolella, on siis lauhaa.

Pohjoisessa lämpötila on nollan alapuolella, on siis pakkasta




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä