Tiistai 3.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronaluvut

Yleisöä Paula Vesalan keikalla loppuunmyydyssä Tammerfestissä Ratinassa 23.7.2021. Pirkanmaan koronatilanteen status oli paria päivää aiemmin siirretty kiihtymisvaiheeseen.
Korona on levinnyt kesällä monissa tapahtumissa. Kuva: Miikka Varila / Yle

Suomessa on ilmoitettu tiistaina melkein 700 uutta koronatartuntaa.

Sairaalahoidossa ja tehohoidossa on yhteensä noin 100 koronapotilasta.

Koronatartuntojen määrä on kasvanut niin paljon, että Helsingin, Turun ja Tampereen alueet ovat jo koronaepidemian vakavimmalla tasolla. Se tarkoittaa, että alueilla voidaan ottaa käyttöön tiukkoja koronarajoituksia.

Etäopinnot

Etäopiskelu, Taideyliopisto
Taideyliopisto Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Monet ovat huolissaan korona-ajan etäopinnoista. Esimerkiksi ammattiin opiskelu voi olla etänä vaikeaa.

Mika Kuismanen Suomen Yrittäjät -järjestöstä sanoo, että ongelmia on esimerkiksi rakennusalalla. Kaikkia alan töitä ei voi oppia kunnolla etäopetuksen avulla.

Kuismanen sanoo, että opiskelijat voivat kärsiä huonosta opetuksesta pitkään. Vaikutukset voivat tuntua koko työuran ajan, Kuismanen sanoo.

Myös opiskelijat kokevat, että he eivät ole saaneet tarpeeksi tukea opintoihin korona-aikana. Opetusministeriön selvityksessä yli 40 prosenttia opiskelijoista koki, että oma ammatillinen osaaminen on jäänyt heikommaksi korona-ajan takia.

Alvar Aalto

Säynätsalon kunnantalo
Säynätsalon kunnantalo. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Suomalainen arkkitehtuuri on saanut kiitosta.

Amerikkalainen lehti The New York Times on valinnut Säynätsalon kunnantalon merkittävien rakennusten listalle. Listalla on 25 modernia rakennusta, jotka on suunniteltu erityisen hyvin.

Säynätsalon kunnantalon suunnittelija on arkkitehti Alvar Aalto. Aalto on Suomen kuuluisin arkkitehti. Hän kuoli vuonna 1976.

Säynätsalon kunnantalo valmistui vuonna 1952. The New York Times ihailee rakennuksen muotoilua ja sen materiaaleja, tiiltä ja suomalaista puuta.

Säynätsalon kunnantalo on Jyväskylän alueella. Aallon töitä on myös esimerkiksi Finlandia-talo Helsingissä.

Mira Potkonen

Mira Potkonen lyö.
Nyrkkeilijä Mira Potkonen (vasemmalla) saa mitalin Tokiossa. Myöhemmin selviää, minkä mitalin hän saa. Kuva: 2021 Luis Robayo - Pool

Vielä urheilu-uutinen Tokion olympialaisista: Nyrkkeilijä Mira Potkonen on päässyt mitaliotteluihin.

Paikka mitaliotteluissa varmistui, kun Potkonen voitti Turkin Esra Yildizin tiistaina. Potkosen seuraava ottelu on torstaina.

Keskiviikon sää

sääkartta

Sää lämpenee keskiviikkona.

Etelässä lämpötila on jo noin 20 astetta.

Sää on myös poutaista, vain Lapissa voi tulla sateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä