Tiistai 4.10.2022 (radio)


Hoitajien palkat

Åbo universitetscentralsjukhus intensivvårdsavdelning
Sairaanhoitajat saavat korvauksen vaikeasta korona-ajasta. Kuva: Arash Matin / Yle

Hoitoalan palkoista on sovittu. Työnantajat ja hoitajien ammattiliitot sopivat palkoista maanantaina.

Hoitajien palkat nousevat 5 vuodessa yhteensä yli 17 prosenttia.

Sairaanhoitajien ammattiliitto sanoo, että sairaanhoitajan palkka nousee yli 3000 euroon kuukaudessa.

Lisäksi koronapotilaiden hoitajat saavat 600 euron palkkion. Se maksetaan 1 kerran.

Koska hoitajien palkkariita on nyt ohi, hoitajat jatkavat työtä normaalisti.

Monet hoitajat aikoivat jopa irtisanoutua ja lopettaa hoitotyön kokonaan, jos palkat eivät nouse.

Siksi kaikki ovat tyytyväisiä, että hoitajien palkoista on nyt sovittu.

Niinistö Virossa

Sauli Niinistö ja Alar Karis.
Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Viron presidentti Alar Karis. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö on vieraillut Suomen naapurimaassa Virossa.

Viron presidentti Alar Karis keskusteli Niinistön kanssa Tallinnassa. Presidentit keskustelivat esimerkiksi energia-asioista ja turvallisuudesta.

Presidentti Niinistö tapasi myös Viron pääministerin Kaja Kallaksen.

Nuoret kuljettajat

Ruuhkaa Kehä III:lla juhannusaattona 2021
Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Nuoret kuljettajat ovat vaarassa liikenteessä. Nuorilla kuljettajilla on 2 kertaa suurempi riski kuolla liikenteessä kuin muilla.

Joka vuosi noin 40 nuorta kuolee liikenteessä, ja yli 1000 nuorta loukkaantuu.

Viime viikonloppuna Porvoossa tapahtui liikenneonnettomuus, jossa kuoli 2 nuorta ja loukkaantui 7 nuorta. Poliisi epäilee, että 18-vuotias kuski ajoi liian kovaa vauhtia.

Laturi

USB-C kaapeli.
Kuva: Jakub Porzycki / AOP

Kaikki kodin pienet laitteet voidaan pian ladata samalla laturilla. Euroopan unionin alueella kaikkiin laitteisiin tulee USB-C-liitäntä.

Laitteiden valmistajat saavat 2 vuotta aikaa uudistuksen toteuttamiseen, ja uudistus tulee voimaan vuonna 2024. Silloin saman laturin pitää sopia esimerkiksi puhelimiin, tabletteihin, digikameroihin ja kuulokkeisiin.

Uudistus helpottaa ihmisten elämää. Myös elektroniikkajätettä syntyy vähemmän, kun ihmisten ei tarvitse ostaa jokaiselle laitteelle omaa laturia.

Euroopan parlamentti hyväksyi uudistuksen tiistaina.

Sää

sääkartta

Keskiviikkona vettä sataa maan länsiosassa ja Länsi-Lapissa.

Maan itäosassa ja Itä-Lapissa on päivällä poutaa. Myös idässä sataa ajoittain illalla.

Lämpötila on keskiviikkona 5 ja 13 asteen välillä. Torstaina lännessä paistaa aurinko ja lämpötila voi nousta lähelle 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä